Inca style - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anke - WaarBenJij.nu Inca style - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anke - WaarBenJij.nu

Inca style

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 November 2008 | Peru, Cusco

Heehoi iedereen!

Ik dacht ik zal ook weer even iets van me laten horen! Hoe is het met jullie? Hopelijk alles goedgoed.

Ondertussen voel ik me hier in Cusco al aardig ingeburgerd, heb het heel erg goed naar m´n zin!
Elke ochtend word ik wakker van een panfluitje, ergens verderop oefenen ze elke ochtend hetzelfde dansje :)
Ik heb nu twee weken gewerkt in het psychiatrisch ziekenhuis, elke ochtend van 9 tot 1 of 2 uur ´s middags, en vind het heel erg leuk. Het is veel vrolijker dan ik had gedacht. Het is een groot binnenplein met gras, voetbalgoals, en bankjes. Daar hangen de patienten dan een beetje rond als ze zin hebben. Eromheen staan huisjes waar ze wonen en zijn de kantoren en ruimtes voor therapie. Het zijn niet de mooiste en schoonste ruimtes, maar goed, dat had ik ook niet verwacht hiero. De patienten in ´mijn´ groep hebben bijna allemaal schizofrenie en zijn voor 2 tot 3 maanden in behandeling. Stuk voor stuk allemaal hele bijzondere mensen en ze zijn ook heel erg lief voor elkaar. De meesten zijn tussen de 15 en de 40, zowel mannen als vrouwen. Bij sommigen is het wel sterk, zoals een vrouw die ervan overtuigd is dat ze maagd maria is en zich dan ook telkens met koud water reinigt. Anderen echter hebben al heel veel inzicht in hun aandoening en leren er heel goed mee om te gaan. De kennis hier is vergelijkbaar met die in Nederland en de manier van behandelen ook wel. Dus dat is wel tof.
Katy en ik zijn samen vrijwilligsers van deze groep. Elke ochtend zijn er twee groepstherapieen. De eerste wordt gegeven door goede psychologen in opleiding en die mogen wij altijd bijwonen. En de tweede therapie mogen wij zelf geven! Aangezien ons spaans niet geheel vloeiend is, is het vaak een vorm van creatieve therapie. Zoals schilderen, sporten, acteren en het er daarna over hebben. De patienten vinden het erg leuk :) Ook is er af en toe een patientenbespreking waar we bij zijn, vind ik ook heel interessant. Kortom, heb er nog veel te zien, horen en doen en hoop dat ik ook echt m´n aandeel bij kan gaan dragen. Tot zover over mn werk.

´s Middags en ´s avonds vermaak ik me ook prima. Deze week had ik elke middag een uur les gehad voor het geven van een Inca massage. Dat is een massage die ook gebruik maakt van reflexpunten. Gisteren was de laatste les en het meisje zei dat ik nu wel samen met haar toeristen kan gaan masseren haha. Misschien ga ik dat wel doen.
´s Avonds gaan we eigenlijk altijd wel uit eten. Je kan hier heerlijke driegangen menu´s bestellen voor 2,5 tot 5 euro. Ook spelen er elke avond wel ergens leuke lokale bandjes. Ook kan je elke avond salsa dansen als je wilt, hoeft je hier echt niet te vervelen. Grappig ook dat ik tijdens het uitgaan over de mensen heen kan kijken, hele bijzondere ervaring :) Ze schatten me dan ook vaak 26 ofzo haha.
Het centrum is wel ergelijk toeristisch, je kan niet lopen zonder dat er heel veel mensen naar je toekomen en flyers in je handen drukken, je binnen in het restaurant praten, je massages aan willen praten of dingen willen verkopen. Iets buiten het centrum is dat al veel minder. Ook kan ik nauwelijks rustig op het plein zitten zonder dat er lokalen naar me toekomen voor een foto met me! Het leuke van Cuzco is wel dat het heel klein is. Je leert snel mensen kennen en komt ze vervolgens ook overal weer tegen. Ben ondertussen al vrienden met alle (indianen) straatverkopers en hippies op het plein :)
Ik woon nu in een appartementje echt 1 minuut lopen van het centrum met een uitzicht over de hele stad, echt geweldig mooi. Helaas heb ik nog geen foto´s van niks, maar die zal ik op internet zetten zodra ik ze wel heb!
Ook heb ik nog wat spannende dingen ondernomen: Rafting! Leek me doodeng. Hebben het makkelijkste nivo gedaan en nu wil ik eiglijk een stap moeilijker want het is echt heel erg gaaf! Ook hebben we paardgereden in de bergen, was ook mooi. Verder heb ik het idee dat ik het meeste om cusco al wel gedaan en gezien heb, dus blijf ik lekker relax hier in de stad.
Volgende week zal ik een cursus creatieve therapie volgen van 3 avonden. Lijkt me heel gaaf, hoop dat ik het kan toepassen op het vrijwilligerswerk!

Oke, dat was wel weer genoeg over mij! Ben ook benieuwd hoe het met jullie gaat!

Beso,

Anke

  • 15 November 2008 - 22:47

    :

    Hey Anke!

    Fijn dat je je zo goed vermaakt in Peru! Je vrijwilligerswerk klinkt echt heel leuk!
    Ik ga over 5 daagjes alweer richting Nederland helaas :( Gelukkig dat jij nog een lange tijd te gaan hebt, ik ben jaloers!

    Beso! Sanne

  • 16 November 2008 - 13:22

    Leonie:

    Hey Anke!!
    Fijn dat het allemaal goed gaat! Leuk dat je allemaal spannende en leerzame dingen onderneemt hoor. Raften is inderdaad supergaaf. Ik heb het gedaan in brazilie maar je krijgt er welk een zere kont van als je over de keien hobbelt!
    Nou groetjes!!

  • 16 November 2008 - 13:22

    Leonie:

    Hey Anke!!
    Fijn dat het allemaal goed gaat! Leuk dat je allemaal spannende en leerzame dingen onderneemt hoor. Raften is inderdaad supergaaf. Ik heb het gedaan in brazilie maar je krijgt er welk een zere kont van als je over de keien hobbelt!
    Nou groetjes!!

  • 16 November 2008 - 19:33

    Tante Truus:

    16/11 Verjaardag van je
    tante vandaag in Heiloo
    rustig gevierd.Je ouders,
    Oma en ik.Had je bericht
    nog niet gelezen.Ma had
    het uitgeprint, doch bij
    thuiskomst nogmaals op
    de PC.Geniet van je berichten !!
    Liefs

  • 17 November 2008 - 10:00

    Jonne:

    Heeey Anke!

    Ten eerste moet ik natuurlijk weer op de blote knietjes om mijn afwezigheid te verantwoorden... het blijft niet mijn sterkste kant.

    Maar wat super om je verhalen te lezen, echt heel gaaf dat je dit soort vrijwilligers werk kan doen. Je hoort zoveel mensen die op reis graag iets met hun studie willen doen maar dat lukt bijna nooit en dat van jouw klinkt echt super! Lijkt me heel waardevol om daar te werken en ook gaaf dat je nog een extra cursus gaat doen!

    Salsa dansen en rafting klinkt ook heel goed! Lijkt me heel vet om een keer te raften. Hier gaat alles lekker druk bezig met het afronden van mijn scriptie! Binnekort ff eten of koffie met suuz!

    Geniet ervan daar!

    Liefs Jonne

  • 18 November 2008 - 15:46

    Carla:

    Hallo Anke,

    Leuk om te lezen dat je het prima naar je zin hebt. Alles lijkt zo mooi en boeiend. Geniet er maar van.
    Vele groetjes,
    Carla.

  • 21 November 2008 - 11:29

    Ineke:

    Het stormt hier ontzettend, past heel goed bij de drukke periode. Wellicht stilte na de storm.....hoop ik.
    Zo´n Inca massage lijkt mij wel wat.
    Wim en ik gaan zondag ``klussen`` in het nieuwe huis van Jeroen en Mirjam in Rotterdam.
    Gelukkig hebben Sanne en Lieke vorige week een dag daar geverfd, want Sanne heeft nu haar vinger gebroken en zit tot aan haar elleboog in het gips. (volleybalsmash)
    Anke, heel veel plezier en bedankt voor het regelmatig schrijven!!
    liefs, Ineke

  • 25 November 2008 - 14:27

    Sanne:

    Hey nichtje (nou ja, voor de mensen daar nicht :)),

    Wat een ontzettend mooie verhalen schrijf je allemaal zeg! Je werk klinkt ook superleuk en interessant. Je zal er echt veel van leren. Wat leuk ook dat je de mogelijkheid krijgt om nog cursussen te volgen.
    Je spaans is kennelijk wel goed genoeg om therapie te geven, wat goed zeg!
    Hou ons op de hoogte, leuk om te lezen elke keer weer.

    Liefs, je nog grotere nicht :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2009

Home sweet home

20 Maart 2009

Tot het einde van de wereld en terug!

05 Maart 2009

Patagonia!!

15 Februari 2009

Kamperen!

25 Januari 2009

Argentina!!!
Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 21876

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: