Patagonia!! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Anke - WaarBenJij.nu Patagonia!! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Anke - WaarBenJij.nu

Patagonia!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

05 Maart 2009 | Chili, Puerto Natales

Heeehoi iedereen!

Nou, ik doe een beetje met jullie mee hoor, ook hier is het vrij frisjes :)
Momenteel zit ik in Puerto Natales en heb al een heel groot deel van Patagonie gezien!

Vanuit Santiago ben ik naar Pucon gegaan. In de bus Zwitserse jongen ontmoet die met een Chileense vriend reist en samen een hostel gezocht. Pucon een schattig dorpje met alleen maar houten huisjes, doet mij Zwitsers aan.. althans dat denk ik dan, ben daar nog nooit geweest… Een hostel gekozen van een gezin dat een paar maanden geleden hiernaartoe is verhuisd. Baan en alles opgezegd in Santiago voor een rustiger en leuk leven. Ze slapen zelf in tenten buiten… het houten huis (hostels zijn hier vaak meer huizen) is erg knus met een houtkachel en knusse keuken. Eigenlijk kook ik nu altijd zelf omdat overal een keuken is en uit eten gaan vrij duur is. In Pucon vijf dagen geweest, met de jongens een dag een mountainbike tour gedaan, een dag een trekking naar watervallen en meren en twee dagen gewacht op goed weer om…. De vulkaan te beklimmen!!! Nou, dat was nog eens wat! Een hele speciale outfit hiervoor aan, met een soort moonboots! Het was een klim van 4 uur naar de top, vrij zwaar, de laatste 2,5 uur met onze pikhouwelen over de sneeuw en het ijs! De uitzichten waren heel gaaf, over het hele merengebied. Het was echter niet zeker of we helemaal naar de top konden aangezien giftig gas uit de krater onze kant op waaide, maar het kon uiteindelijk!! Het laatste stukje was superzwaar, mocht de backpack van de gids vasthouden om niet naar beneden uit te glijden haha. Maar op de top was echt suuupergaaf! De afdaling was minstens net zo tof! Ze hadden soort roetsbanen in de sneeuw, je ging zitten, zet je af en daar ga je!!! Glijdend een actieve vulkaan af… :)

Hierna ben ik naar Bariloche in Argentinie gegaan. Dit is een knus mooi stadje aan een groot meer in het merengebied. Een gezellig Iers hostel gevonden en van daaruit een dag geklommen naar een mooi uitzichtspunt en de dag erna met een Engelsman en Ierse vrouw weer een mountainbiketocht gedaan. Nooit geweten dat Ieren zo grappig zijn :)

Hierna met een meisje de bus naar El Bolson genomen. Dit is een klein hippiedorpje midden in de bergen. Was een grote markt rond het plein waar iedereen zelfgemaakte dingen verkoopt, is live muziek en veel mensen hangen in het gras lekker in de zon. Veel mensen blijven hier wel een paar weken plakken, hier had ik echter geen tijd voor.. De dag erna met het meisje een trekking gedaan. Lekker zonnig, mooie bergen, uitzichten en lekker gezwommen en gezond bij de rivier waarvan het water echt superhelder is. Hierna heb ik een 32 uur durende bus genomen naar een heel stuk zuidelijker, El Chalten!

Toen we aankwamen regende het!!!! Bleh, in de regen op zoek naar een hostel, mete en aardig Slowaaks meisje die ik in de bus had ontmoet. Had gehoord over mooie uitzichten, was zo niet echt wat van te zien… In het hostel zeiden ze dat trekken die dag niet kon, hopelijk de volgende… hadden nog een Amerikaanse jongen gevonden om met ons mee te gaan. Nu dacht ik aan een dagtocht, maar zij wilden wel graag kamperen.. oke.. leuk, gaan we probaren! Betekent wel dat we met gehuurde tent en slaapzak en matje en hele rugzak eten en dergelijke aan een 3 daagse tocht gingen beginnen de volgende dag… De eerste dag was echt ruig Patagonisch weer met veel wind en wat spetters, maar dat was ook wel gaaf! Eindelijk bij de plek van bestemming op ´camping´, pakten we de tent uit… bleek de 4 persoonstent een 2 persoonstent te zijn… en zonder haringen!!!! Shitshit… wat nu… maar hebben het overleefd, met stenen vastgelegd en heel knus geslapen. De volgende dag was het weer helder, wat super was aangezien we naar de ´laguna de los tres´ wandelden en je daar echt fantastisch uitzicht hebt over het meer en de Fitz Roy (de naam van de berg), verder door gewandeld naar een volgende camping. Het zijn fijne wandelingen met overal waar je kijkt gewoon mooi uitzicht op bergen en gletsiers. Zelf wandel je niet in sneeuw ofzo (wat ik had gedacht in Patagonie…), dat is in de zomer (nu dus) alleen in de bergtoppen. De tweede camping lag aan een rivier en dit was een bijzonder koude nacht… De derde ochtend ontbeten bij ´laguna torre´ wat ook supermooi is met de reflectie van de bergen in het meertje. Aan het eind van de middag waren we weer in El Chalten, lekker warm gedoucht en de bus genomen naar El Calafate.

El Calafate ligt wederom weer mooi aan een meer. Hier zijn we 1 dag geweest om de beroemde gletsjer Perito Moreno te bekijken. En die was ook behoorlijk indrukwekkend!! Heeeel erg groot ´brok´ ijs op het water met allemaal scheuren erin en waar aan de rand dus grote stukken het water invallen. Hij groeit echter elke dag omdat in het midden een rivier uitmondt die dan in gletsjer verandert…

Nu zit ik sinds gisteren in Puerto Natales, in een knus hostel met een heel klein katje! Goed, hier vlakbij is het nationale park ´Torres del Paine´ waar iedereen voor komt. Je kan er verschillende trekkings doen. Veel doen een 5-daagse, ik ga echter voor 2 dagen aangezien de wind je zo weg kan waaien en het veel regent en ik ook al wel weer zin begin te krijgen in het zonnetje. Maar morgen ga ik aan de trek beginnen en heb er veel zin in!

Het plan voor de nabije toekomst is me nog wat onzeker… heb niet tijd om alles te doen, dus ga misschien niet naar Ushuaia, het meest zuidelijke punt, omdat het niet spectaculairder schijnt te zijn, maar misschien ook wel… gewoon om er geweest te zijn :) Ik hou jullie op de hoogte!!

Saludos!!

Anke

  • 05 Maart 2009 - 16:29

    Ronald :

    Hoi
    Ben niet jaloers op de temperatuur daar, maar wel op de uitzichten en de bijzondere tochten die je telkens maakt. Ik vind het best knap zoals je dat doet.
    Afwachten of je nu nog meer kou opzoekt of nu weer terug naar het warme "noorden" gaat en nog een beetje salsa-sfeer op wilt doen.
    Groetjes papa

  • 05 Maart 2009 - 16:39

    Joppe:

    Heey Anke! Elke keer als ik je verhalen lees, krijg ik reiskriebels! En al die trekkings en tochten, hoe hou je het vol! Ik hoop dat je laatste deel van de reis net zo mooi is als wat ik uit de verhalen begrijp de rest ook is geweest. Ennuh, dos en cuatro, dat lijkt toch niet heel erg op elkaar haha! Leuk foutje toch ;)
    Kus!

  • 05 Maart 2009 - 16:40

    Joppe:

    O ja, en wat een GAAAAVE foto's!!! Wow!

  • 05 Maart 2009 - 17:36

    Leonie:

    Hey Anke!!!
    Wat een mooie foto's! Die rotsen zijn superpuntig, wat raar om te zien. Veel plezier nog ff en tot snel!!!
    x Leonie

  • 05 Maart 2009 - 19:29

    Carla:

    Hallo Anke,
    Prachtige foto's. Het zijn toch allemaal lastige tochten die je maakt. Ik bewonder je. Maar je wordt steeds beloond met mooie uitzichten hé. Vele groetjes en tot later...
    Carla.

  • 05 Maart 2009 - 21:29

    Wieke:

    Wat een gave foto's Anke!
    Ben helemaal sprakeloos...
    Veel plezier nog!
    Dikke kus,
    Wieke

  • 05 Maart 2009 - 22:02

    Kim:

    SCHITTEREND!

  • 06 Maart 2009 - 06:53

    Kim:

    Heeej meisje! Wat heb je weer mooie wandelingen gemaakt en dingen gezien!Echt supergaaf die vulkaan met al die sneeuw! Genoeg geoefend inmiddels om een keer de Aconcagua te beklimmen ;-).
    Als ik je foto's zo zie, denk ik dat Ushuaia zeker niet veel spectaculairder is! Kan me niet voorstellen, het wordt daar alleen maar kaler, kouder, winderiger... maarja misschien voor het diee. Alleen ik zou even bedenken of het dat "idee"waard is. Nou ik ben benieuwd wat je van de Torres gaat zien, zal ook wel moi zijn, het lijkt eigenlijk een beetje op wat ik net op je foto's zag :-). Zo zie je maar er is zoveel moois, ook waar je het niet verwacht. Heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier nog! Geniet ervan, maar dat doe je geloof ik wel!

    xxx Kim

  • 06 Maart 2009 - 08:59

    Marloes:

    Wauw, wat mooi Anke!!

  • 06 Maart 2009 - 09:45

    Eva:

    Cool he die vulkaan beklimmen, de foto kwam me zeer bekend voor, heb ook op de top gestaan haha!

    Veel plezier nog!

  • 06 Maart 2009 - 10:55

    Tante Truus:

    Allemachtig Anke wat heb jij een power!Weer van je
    relaas genoten.Heb gisteren-avond nog gekeken en geen bericht.
    Nu wel.Gek hoor !
    Ga hoe langer hoe meer
    uitkijken naar....
    Gemeen van mij, he ?
    Liefs en knuffel van TT

  • 06 Maart 2009 - 12:06

    Wendy:

    he anke,
    Wat zien die foto's er gaaf uit zeg!

  • 06 Maart 2009 - 15:02

    Bas:

    Gaaf landschap daar hoor. Ziet er een stuk ruiger uit dan die Alpen die we hier in de buurt hebben liggen. Je hebt vast heel er genoten van de mooie landschappen.

    Liefs,

    Bas

  • 08 Maart 2009 - 13:49

    Ineke:

    Op een of andere manier was je verhaal niet aangekomen, terwijl oma vertelde dat je weer zulke mooie dingen had beleefd. Carine heeft je reisverhaal naar ons doorgestuurd en inderdaad schitterende foto´s en verhalen. Inmiddels heb ik begrepen dat je toch naar het uiterste puntje gaat en terugvliegt naar B.A.
    Tot volgende maand!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Puerto Natales

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2009

Home sweet home

20 Maart 2009

Tot het einde van de wereld en terug!

05 Maart 2009

Patagonia!!

15 Februari 2009

Kamperen!

25 Januari 2009

Argentina!!!
Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 21880

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: