Home sweet home - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Anke - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Anke - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

22 April 2009 | Nederland, Groningen

Hallo iedereen!

Zoals de meesten van jullie ondertussen wel zullen weten, ben ik nu alweer bijna drie weken veilig terug in Nederland!

Na een lange terugreis: veertig uur, drie vliegtuigen en twee keer acht uur wachten, werd ik zeer blij verrast door heel veel familie en twee vriendinnen op Schiphol!!!
Het weer terug in Nederland zijn, is eigenlijk erg leuk! Iedereen die blij en opgelucht is, zo ook ik :). Bijzonder dat het met alle mensen weer zo normaal voelt, alsof je nooit zo lang aan de andere kant van de wereld hebt gezeten!
Wel bekijk ik Nederland met nieuwe ogen. Zo vallen me dingen op die ontzettend goed geregeld zijn en voor grote zekerheid zorgen. Ook vallen me dingen op, waarvan ik denk: Waarom doen we hier nu moeilijk over? Moet dit echt in de krant? Waarom zijn er zoooveel regels? Hoe moet hier iemand van de andere kant van de wereld ooit kunnen integreren??
En dan heb ik het niet over mezelf, maar ook ik ben weer lichtelijk aan het integreren; een trein die precies op tijd wegrijdt (zonder mij dus…), een vrouw op de markt die me vraagt of het wel helemaal goed met me gaat als ik een bakje aardappels vraag in plaats van een bakje aardbeien… dat soort dingen :)
Maar ook verrast me vriendelijkheid en vrolijkheid van de mensen. Dit was ik in Zuid-Amerika erg gewend en dacht dat dat hier zou tegenvallen, maar niets is minder waar! Misschien is dit ook wel dankzij de perfecte timing van terugkomst, elke dag schijnt de zon :D Gelukkig wel.

Nu zit ik ondertussen weer lekker in Groningen, heb het prima naar mijn zin en zal over twee weken ook weer net als iedereen aan het werk gaan…

Nog zal ik met jullie de laatste twee weken van m'n reis delen. In Buenos Aires heb ik nog een aantal dagen rondgeslenterd; verschillende wijken bezocht, met grote parken of kleine marktjes. Rijke mensen in grootse buurten en arme mensen in buurten waar de toerist niet veilig is. Ook ben ik naar de voetbalwedstrijd geweest van het team ‘Riverplay’. Hm, het volk wat hier komt is tegenovergesteld aan de mensen in de winkelstraten van Buenos Aires. Een grote invasie gaat het stadium binnen. Plastic flesjes worden niet toegelaten. Niet omdat je dan geen drinken koopt, maar omdat de hardcore fans nog wel de neiging hebben hierin te plassen en dit over de rest te gooien… Goed, wij zaten gelukkig een tribune lager dan de hardcore fans en het was heel mooi om te zien hoe het hele publiek continu allerlei liedjes aan het zingen is en helemaal in de wedstrijd opgaat. Na afloop moesten we een uur wachten voordat we naar buiten mochten aangezien eerst de fans van het andere team het stadion moesten verlaten om gevechten te voorkomen.

Later ben ik met de boot naar het land Uruguay gegaan. We kwamen aan in het stadje Colonia, wat echt een heel mooi, rustig heel oud schattig stadje is. Daar de middag doorgebracht en ’s avonds in Montevideo overnacht om de volgende dag de bus naar Punta del Diablo te nemen. Het dorpje Punta del Diablo was heel erg relax, ook het hostel was superchill. Ongeveer de helft van de mensen waren toeristen die hadden besloten hier een paar maanden te blijven om wat in het hostel te werken en de andere helft waren toeristen die net als ik zin hadden om het even een week of wat heeel lekker rustig aan te doen. Ik heb dan ook echt niks meer gedaan behalve opstaan, in de hangmat ontbijten, op het strand liggen en ’s avonds wat chillen in het hostel. De zee was ook heel lekker, met warm water en heeeele grote golven de hele tijd. Na een weekje ben ik weer teruggegaan naar Colonia, daar geslapen en de dag erna de boot naar Buenos Aires teruggenomen voor de laatste twee dagen van m’n reis!

Het waren nog leuke dagen. Ik heb nog het graf van Evita Perron bezocht. Het kerkhof is groots, de graven zijn groter dan een gemiddeld huisje van een Boliviaan. Die van Evita valt daarentegen weer helemaal niet zo op… rare wereld. Ook heb ik weer de twee mensen met wie ik een week ben opgetrokken in Patagonie ontmoet. Samen uitgeweest, gegeten, zoetigheid op het terras gegeten en dat soort dingen.
En toen was er opeens een einde gekomen aan mijn reis… maar ik vond het ook wel goed zo. Je leeft er toch naartoe en krijgt dan ook steeds meer zin om weer makkelijk en vertrouwd in Nederland te zijn.

Sommige dingen zal ik vast wel gaan missen, dan misschien vooral de grote vrijheid en de continu verrassende en overweldigende momenten en ervaringen. Vaak komen er nu nog momenten van deze fantastische reis opeens in mijn gedachten, ik hoop dat ze voor altijd blijven en me blijven verrassen :)

Iedereen heeeel erg bedankt voor het meeleven, ik vond het zelf erg leuk om te schrijven over de dingen die ik meemaakte en het op die manier een beetje met jullie te kunnen delen!

HASTA LUEGO!

Anke

  • 22 April 2009 - 11:35

    Leonie:

    Wij vinden het ook top dat je weer thuis bent! Gezellig samen koninginnedag vieren!! Heb er zin in!
    x Leonie

  • 22 April 2009 - 16:47

    Carine (ma):

    Anke,
    Apart om zo je laatste berichtje te lezen terwijl ik je in gedachten gewoon lekker veilig tussen de studenten op het noorderpantsoen zie relaxen . Het waren leuke tijden, zo weer samen met je, de afgelopen weekjes
    . Er STAAT een stralende/bijzondere ervaring die je echt wel voor altijd bij zal blijven en jij kwam als 'gewone' Anke terug. Niet een Anke die alles denkt te weten nu ze zo'n grote reis heeft gemaakt. Je gaf zelfs aan dat reizen de vragen zelfs deed toenemen (maar ja, dat kwam misschien ook door de stortvloed van mijn vragen ;)). Fijn, dat relativerende en het zal wat dat betreft zeker goed komen met de dingen die op je pad komen en die je aangaat.
    Groetjes (voor het laatst via deze weg),
    pa en ma.


  • 22 April 2009 - 21:32

    Kim D:

    Heej Anke!!

    Pohpoh..je hebt inderdaad veel meegmaakt de afgelopen maanden, dat zul je zeker weten niet vergeten! En idd precies op het goede moment terug gekomen, lekker weertje...!Nu weer werken!!!Veel plezier en succes!Gr

  • 23 April 2009 - 21:05

    Tante Truua:

    Anke;Bedankt dat je ons zo hebt laten meeleven en
    meegenieten.Je hebt ons
    zeker laten afrekenen met
    het idee,dat een dorps-
    meisje verlegen is en wat
    wereldvreemd.Ik zelf had
    dit zeker t.a.v.mijn
    stadse nichtjes.Die heb
    jij overtroffen.Ik zal
    nog wel een poosje jouw
    prestaties tijdens con-
    verstaties met vrienden
    als trotse tante als item
    gebruiken.Dankbaar, dat ik het mee mocht maken !
    Heel, heel veel suces en
    geluk toegewenst door TT

  • 25 April 2009 - 09:51

    Marloes:

    Fijn dat je inmiddels weer lekker in Groningen zit, maar toch ook wel leuk om de reis nu 'compleet' te hebben qua meelezen van je avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2009

Home sweet home

20 Maart 2009

Tot het einde van de wereld en terug!

05 Maart 2009

Patagonia!!

15 Februari 2009

Kamperen!

25 Januari 2009

Argentina!!!
Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 21874

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: