Argentina!!! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anke - WaarBenJij.nu Argentina!!! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anke - WaarBenJij.nu

Argentina!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

25 Januari 2009 | Argentinië, Córdoba

Hallo iedereen!!

Nou,de foto´s stonden er al een tijde op, maar hier is dan ook het verhaaltje erbij! Ondertussen zit ik in Argentinie, is het snikheet en ben ik al verkouden door alle airco en ventilatoren :)

Goed, Chili… Ben drie dagen in San Pedro de Atacama gebleven. Hier waren dus meer toeristen dan Chilenen en als je even het dorpje uitwandelde belandde je midden in de woestijn. Dit was wel erg bijzonder. Hier hebben we een dag een mountainbike gehuurd en een tocht door de middle of nowhere gefietst, waar je op verschillende plekken kon stoppen, zoals de valley of the moon (maanvallei), wat een heel bijzonder rots/zand achtig landschap was. De dag erna zijn we naar een klein dorpje Toconao gegaan met de bus. Heel schattig zo middenin het zand. Vrij uitgestorven, nauwelijks mensen op straat. Heel bijzonder was de oase dichtbij, zomaar tenmidden van alle droogte een groene oase met bomen, fruit en alles. Ook hadden we twee vriendjes, hondjes die echt de heeele weg meegewandeld hebben, vet schattig. Wat ook bijzonder was dat het aan het eind van de dag beetje ging regenen, en dat in de droogste woestijn ter wereld! Haha.

Daarna de bus naar Salta in Argentinie gepakt. Ik had mazzel, maar kon er al eerder uit. De bus reed langs het dorpje Purmamarca waar ik toch heen wilde. Daar een hostelletje gezocht en ´s avonds op het plein genoten van live Argentijnse muziek. Wel tot half 11 ´s avonds honger geleden. Moet echt wennen aan de etenstijden hier! Het is echt zo dat iedereen een keer aan eten gaat denken om 10 uur ´s avonds! Ondertussen ben ik er nu wel wat aan gewend. Het dorpje is ook echt prachtig gelegen tussen de bergen met 7 kleuren, zoals je op de foto wel kan zien. De sfeer is goed, rustig en het is gewoon heerlijk veilig. Valt als toerist niet op, iedereen is bijna toerist. Al ben ik dan wel de enige Europeaan. De Argentijnen hebben in januari en februari vakantie dus die vieren dan ook heerlijk vakantie in eigen land. Half Buenos Aires zit in noord Argentinie, overal zijn ze.. logisch ja.. argentinie.. maar dus ook in de hostels! En ze zijn wel een volkje apart hoor. Ze verplaatsen zich in het algemeen in groepen, met thermoskannen met mate (soort thee van bitter kruid) onder de arm, die ze dan met z´n allen op gaan drinken. Ze zijn ook heel aardig en nieuwsgierig. Allemaal vragen ze waar ik vandaan kom. Meesten hebben door dat het niet argentinie is, maar sommigen vragen waar in argentinie? Ze zijn ook heel uitnodigend, delen alles! Dus voel me wel meteen welkom in Argentinie.
Na in Pumamarca van de berg af gegleden te zijn en de uitzichtpunten bekeken te hebben, vertrokken naar het volgende dorpje Tilcara. Ik wilde er eigenlijk alleen even uitstappen, maar besloot al snel er ook te overnachten. Het is zooo´n ontzettend mooi gelegen dorpje. Je kan vanuit daar naar Pucara wandelen, dit zijn overgebleven huisjes van vroeger, de deurtjes kleiner dan dat ik ben :) De natuur is ook zo super; de bergen, groen, de blauwe lucht, overal cactussen, echt suupermooi. ´s Avonds ging het alleen weer regenen, dus wat in het hostel gezeten. En empenada´s gegeten. Dat is zo lekker, overal verkopen ze ze, het is sort deeg in pan gebakken of frituur met daarin kaas of vlees, echt ideaal voor mij als vegetarier :)
De volgende dag dan vertrokken naar het dorpje Iruya, dit was naar horen zeggen prachtig. En dat was het ook! Het is echt een soort klein vestigingsstadje, de locatie doet sprookjesachtig aan. Heel hoog in de bergen, was ook vrij lastig om er te komen. Ondanks de vele hostels en toeristen is het echt heel rustig en relax. Dezelfde dag weer doorgegaan naar het dorpje Humahuaca en daar werd ik ook al vrij snel verliefd op. Kwam ´s avonds aan en iedereen is nog spulletjes aan het verkopen en muziek aan het maken op het plein en op de grote brede trap naar boven. Het is een stadje, maar heeft echt de sfeer van een heel klein dorpje. Kwam er ook meteen weer twee bekenden vanuit Purmamarca tegen; twee 36 jarige vrouwen uit Buenos Aires, beide gescheiden, kindje, wat met zichzelf zo in de knoop ofzo en ontzeeettend grappig! Met hun ´s avonds eerst naar een pena geweest, een traditioneel argentijnse muziek voorstelling met carnivalitos en bailitos. Oh, ook geweldig aan Argentinie, de wijn!! Eindelijk!!!! Heb er lang op moeten wachten, maar kan gewoon weer lekker wijn drinken! Daarna het nachtleven van Humahuaca verkend, wat ook echt heel grappig was, overal cumbia muziek, met live bands.
De dag erna met een local naar een feestje tien kilometer verderop geweest. Hier komen mensen uit de hele omgeving bijeen. Het dorpje bestaat uit ongeveer 4 huizen en een ker. Het was echt heel leuk en bijzonder om te zien. In het dorpje staat de grootste cactus en dat moest gevierd worden. De cactus was versierd en ook een boom in de buurt. Daar schenken ze dan drinken en eten aan pacha mama (moeder aarde). Het is dus een verering en viering van moeder aarde. Het was echt heel schattig, er was een podium met veel mensen eromheen. En op het podium mocht iedereen om de buurt alleen of in groep muziek maken voor het feest. Allemaal oude vrouwtje, mannetjes, kindjes en alles kwam langs in al behoorlijk aangeschoten toestand. Werd uiteindelijk ook gedanst! Ik heb het aangezien en zijn ´s avonds weer naar Humahuaca gegaan. Dit was allemaal de provincie Jujuy. Met pijn in m´n hart volgende dag naar Salta vertrokken..

En… welkom to the westerse wereld!!! Echt weer even een cultuurshock, de andere kant op. Grote winkelstraten, waar je alles kan kopen, zelfs een C&A!! Alles wordt in de winkels verkocht in plaats van op straat. Mensen die er allemaal uitzien of ze uit europa komen, alleen de kleren verschillen wat. Terrasjes verschijnen weer, het is moeilijk traditioneel eten te vinden. De heele stad is op straat en in het park te vinden vanaf 8 uur ´s avonds. Na de siesta komt alles weer tot leven. Wat ook anders is, minder westers dat wel, maar het weer… de zon was ik al aan gewend, maar het is gewoon bloedheet de hele tijd, de lucht is gewoon warm! Wel lekker dat je ´s avonds dus op een terrasje kan zitten tot laat in je t-shirtje. Wel mis ik de charme van het ongeorganiseerde maar pure Ecuador, Peru en Bolivia. Dit lijkt allemaal weer wat oppervlakkiger ook. Had meteen het gevoel toch echt weer naar de kapper te moeten en nieuwe schoenen te kopen.. dit ook maar gedaan :)
De dag erna wel heel mooi omhoog gewandeld, waar je echt vanuit een prachtig groot aangelegd park met neppalmbomen en watervallen supermooi uitzicht over de stad hebt! En ik zat in een heel gezellig hostel waar ´s avonds een Argentijn een heeele lekkere uitgebreide barbeque werd georganiseerd voor iedereen. Met grote uitgebreide salade´s en zelfs heerlijke groentes die op de barbeque hadden gelegen voor mij en de andere vegetarische Nederlander haha.
De dag erna naar het dorpje Cafayate nog in de provincie Salta vertrokken. Staat bekend om z´n wijn. Ligt ook weer in supermooie omgeving van bergen in allerlei kleuren, rode rotsen, rivieren, castussen, alles. Ook een gezellig hostel met leuke en interessante mensen. ´s Avonds daar lekker gezeten, op tijd naar bed gegaan en de volgende dag met een Canadees meisje naar de wijnbodega´s gegaan! Je hebt hier dus overal om het dorpje heen wijngaarden waar ze uitleggen hoe de wijn gemaakt hebt en je ook verschillende kan proeven! Dit was heel erg leuk en lekker :D Vervolgens heel stuk naar kaasboerderijtje gelopen en daar vet lekkere geitenkaas gekocht die dan weer goed paste bij ons wijntje van de boerderij ;) ´s Middags een tour gedaan door de natuur waar je op hele mooie plekken uit kon stappen en rondwandelen.
Vannacht via Tucuman naar hier, Cordoba, vertrokken. Ook dit is gewoon een grote stad. Maar nu staat op het programma de provincie Cordoba en daarna de provincie Mendoza te verkennen. Daarna even richting Chili, de kust en dan helemaal door met tussenstoppen naar tierra del fuego, het zuidelijkste stukje van deze aarde!
Morgen ontmoet ik waarschijnlijk Kim, een vriendin uit Cusco waar ik dan ongeveer 2 weken mee ga samenreizen, dus ook gezellie!!

Ik hoop dat met jullie ook alles nog steeds goed gaat!

Heel veel liefs,

Anke

• 25 Januari 2009 - 22:15

Tante Truus:

Anke alvast weer 4 foto's bekeken.Wat zie je er goed uit! Maar je tekst was nog niet door !
    Dat zal morgen wel weer genieten voor ons worden van een nieuw bericht !
    Ga eerst even slapen !
    Liefs TT

• 26 Januari 2009 - 23:06

Anke:

Hallo!

Even een berichtje van mezelf. heb alvast wat fotos geplaatst, maar het bericht komt later!! :D Maar Argentinie is supersupermoooi!!

• 27 Januari 2009 - 19:45

Anna:

Anke, het zijn inderdaad heel mooie fotos.
    Je hebt gelijk dat je ook eens een berichtje van 2 regeltjes neerschrijft, al je mooie tijd verspillen aan die lange verhalen.(grapje).Argentinie ziet er prachtig uit.
    P.S.Als je fotos maakt denk je dan aan de gulden snede? bv.Purmamarca en die tweede van Iruya zijn picobello.
    Met ons gaat alles goed.Hier nog altijd winter zo rond de drie graden.
    Philip en Carla zijn voor DRIE DAGEN (dat is geen 7 maanden hé)naar Italie, deze avond zijn ze terug.
    Nog veel plezier en groetjes van ons,ook van Opa!

• 30 Januari 2009 - 07:16

Carine (ma):

Hoi Anke,
    Papa en ik hebben genoten van je verhaal aan de ontbijttafel (had het even uitgeprint, leest wat gezelliger).
    Leuk dat Noord Argentinie -ondanks de westerse invloeden- zo charmant was.
    Wat me toch wel even een voordeel lijkt is om tussen Zuid Amerikanen in het hostel te zitten, tussen mensen van de streek zelf, minder 'toeristenclan-gedoe'.
    Tja, dat mailde ik al -je had het al gezegd- : C&A wil je toch echt niet tegenkomen ;)!!. En je haar is geknipt, ietwat in laagjes of gewoon een paar cm er af? En als het te warm wordt (pff.. keek even op weerlonline) kan je toch wat eerder richting Chileense kust? Nou lijkt me ook wel leuk om weer eens een 'bekende'(Kim) te ontmoeten, hopelijk treffen jullie elkaar vlot, kun je lekker bijpraten.
    Liefs, ma

• 31 Januari 2009 - 15:10

Leonie:

Hey hey,

Leuk verhaal! Lijkt me apart om weer in de 'westerse' wereld te zitten. maar daar zijn misschien wel meer pc's met skype ;-)

tot snel!

Liefs Leonie

• 01 Februari 2009 - 15:04

Bas:

Leuk om zonnige foto's te zien als het hier zo koud en winters is. Brrrr. Veel plezier met het verder reizen!!

Liefs,

Bas

• 22 April 2009 - 11:37

Tante Truus:

Anke laat bij mij nu de tekst van je laatste bericht niet overgekomen zijn !Na s.o.s.aan je moeder heb ik het nu via haar en heb het zonet volop ervan genietend gelezen en uitgeprint. Geniet je 2 maandjes nog maar.Wij doen met je mee! Liefs TT

• 22 April 2009 - 11:37

Ineke:

Wat heb je weer mooie dingen gezien, gedaan!
    Geweldig!! Prachtige verhalen!!
    Je kunt je amper voorstellen dat het in Nld. heel koud is: het sneeuwt, vriest, waait hard......en alleen op ondergelopen weilanden kun je schaatsen. Ook bijzonder dus.
    Je hebt nog een hele reis voor de boeg richting het zuiden en dan weer terug, maar je hebt nog 2 maanden voor de boeg.
    Nog heel veel plezier,
    kus van ons allen