Tot het einde van de wereld en terug! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anke - WaarBenJij.nu Tot het einde van de wereld en terug! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anke - WaarBenJij.nu

Tot het einde van de wereld en terug!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

20 Maart 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Hola!!

Bedankt voor al jullie lovende reacties!! Patagonie is inderdaad erg mooi :D
En ja, ik ben inderdaad doorgereisd naar het uiterste puntje, het einde van de wereld, Ushuaia!

Maar eerst over Torres del Paine. Had dus besloten om een tweedaagse trekking te doen. En niet de kant van de Torres (torens) te doen, maar de andere kant van het park, waarbij je gletsjer Grey ziet en de Franse vallei. Dus met de bus en boot erheen en tentje eerst maar opzetten. Dit keer wel een normaal tentje MET haringen, erg prettig. En toen daarna in de middags begonnen met de eerste trekking naar de gletsjer. Het eerste stuk was wat door bos en ruige vlaktes, maar toen de gletsjer eenmaal in beeld was, was dat wederom echt heel erg mooi! Hierna weer teruggewandeld naar mn tentje. Daar wat gegeten, geslapen en de volgende ochtend vroeg op voor de tweede tocht. Helaas regende het, even gewacht en toen het wat minder werd toch maar begonnen, door de wind en wat drupjes... kwam de eerst twee uur ook niemand tegen, tot er opeens een Australiaanse jongen was die op zoek was naar zn moeder haha... klein vrouwtje van 60 die het goed vond dat haar zoon zou verhuizen voor een paar jaar naar Zuid Amerika maar dan moest ie haar wel eerst een paar weken meenemen haha. Goed, de eerste paar uren waren vrij vlak, maar op een gegeven moment werd het alleen maar rotsen beklimmen, de hele tijd. Het mooie was wel dat het weer opklaarde, dus boven had ik mooi uitzicht met aan de ene kant de Franse vallei en de andere kant een hele grote berg met gletsjer. Ik had geen tijd meer om helemaal naar het laatste uitzichtpunt te gaan, dus weer teruggekeerd en s avonds terug naar Puerto Natales. Het was een mooie hike, maar was blij dat mn voetjes even rust kregen...

De dag erna naar Punta Arenas gegaan. Een relax klein hostel van een stel met een babytje. Even wat uitgerust, naar het water gewandeld, wat best op de Noordzee lijkt inclusief meeuwen. De volgende dag dan eindelijk pinguins gezien!!! Dat was echt heel leuk. Met een bootje naar het Pinguineiland en daar mochten we 1,5 uur rondlopen. Overal waar je keek waren pinguins en ze zijn zo grappig, in hun holletjes, aan het waggelen, blijft ernaar kijken. Goed, daarna door met het bootje naar het zeeleeuwen eiland waar we langs vaarden en wat ook heel mooi was. Onderweg hadden we geluk dat er allemaal dolfijntjes met de boot meezwommen! De kleinste ter wereld, zwart met wit. Terug in Punta Arenas was iedereen aan het puffen van de hitte, het was meer dan 15 graden met zon en daar kunnen ze niet zo goed tegen daar, ik was er wel blij mee :D

De dag erna met de bus naar Ushuaia vertrokken, onderweg met pondje over. Het duurde maar 10 in plaats van 12 uur dus dat viel mee. Ik was met Nederlandse vrouw en in ons hostel ontmoette ik een Vlaamse man die ik eerder al had ontmoet. Dat was dus gezellig. De eerste dag wat langs de haven en door het stadje gelopen. Het was wederom lekker weer! En het stadje is vrij mooi gelegen zo tussen de haven en de bergen. De volgende dag met hen naar het park Tierra del Fuego gegaan. Hier een dagwandeling naar de top van een berg gedaan. Door bos, moeras en maanlandschap want op de top is werkelijk alleen maar steen en gruis, maar het uitzicht is wederom veelbelovend. Snel wel weer naar beneden want op de top waai je er bijna af en is het ijskoud! Terug in het hostel, groette ons een reuzachtige St. Bernard hond die van de jongen die in het hostel werkt is. Eerst moest ik er niet veel van hebben, maar toen ik dacht aan Beethoven en dat ze mensen redden in de bergen, vond ik hem toch wel lief. De volgende dag weer een niksdagje en daarna... met het vliegtuig terug naar Buenos Aires!

Het vliegen was voor mij weer een van de spannendste gebeurtenissen van de hele reis... vind het toch maar eng in zon ding boven de lucht, maar het ging goed en in Buenos Aires heb ik niet de moeite genomen om me een weg te banen naar een hostel. Slechts tot het busstation en direcht een nachtbus genomen naar Puerto Iguazu! Zo zat ik in 24 uur van de meest zuidelijke stad op aarde in de tropen een paar duizend kilometer noordelijker! Heel apart. Maar daar heb je dus een van de zeven wereldwonderen, ontzettend veel en grote watervallen. De eerste dag genoten van het tropische klimaat, het gebied is eigenlijk gewoon jungle. Naar het drielandpunt gelopen. Supermooi, een grote junglerivier waar je links Paraguay en rechts Brazilie ziet liggen! Hierna bij het zwembad gezeten , voor de junglebosjes. Wat achteraf niet zo handig bleek toen ik mn ongeveer 50 grote muggebulten ontdekte.. was ik net van de bedbugs af... :S Goed, ze zijn nu gelukkig bijna weer weg.
De volgende dag met een tourtje naar Paraguay geweest, wat weer het andere Zuidamerika is, waar het chaotisch is, alles op straat verkocht en je voor de voeten wordt gelopen door mensen die je nagelschaartjes of iets dergelijks willen verkopen. Ook weer de indigenous mensen waar ik van hou. Ja, bijzonder zulke overgangen. Konden niet te lang blijven helaas, weer door, nu naar Brazilie waar we geluncht hebben en dan door naar de watervallen van de Braziliaanse kant! Hier kon je een wandeling maken en ze van afstand bewonderen, het zijn er echt veeel! De dag erna ben ik naar de Argentijnse kant geweest die nog veeeel indrukwekkender is omdat je echt zo door de jungle loopt, vlak langs de watervallen die heftig kabaal maken. Wat mij dan fascineert is dat het met zon inimini klein rustig stroompje water begint bovenaan en dan zoo heftig uiteindelijk naar beneden valt. Ook nog gezwommen bij het eilandje San Martin wat in het midden ligt... Ook veel mooie vogels gezien, een hele grote soort van leguaan die opeens het pad kruist en een soort aapjes die bepaald niet schuw zijn... Schijnt ook een poema te zijn en slangen.. maar helaas... weer mijn kans gemist ;) sAvonds met de nachtbus weer terug naar Buenos Aires gegaan.

Ben nu dus twee dagen in Buenos Aires. Het is zon grote stad (groter dan Nederland) en wist niet zo goed waar ik moest beginnen. Wat rondgelopen naar het centrum. Gelukkig kende ik nog een Amerikaanse jongen die hier nu woont en zijn savonds met wat mensen naar een tangovoorstelling gegaan... dacht ik... bleek eerst een les aan vooraf te gaan! Heb al ontdekt dat ik het toch maar bij salsa hou haha. Veel te serieus en lastig, maar wel heel erg mooi om te zien en de live muziek erbij te horen! Vandaag wat gewinkeld, waarbij ik een paar keer een dubbele negenbaans weg over moest steken.. en ben nog van plan om een fietstocht te doen en een voetbalwedstrijd… ja, doe ik dat ook nog eens.. te bekijken.
Hierna wil ik nog vlak voordat ik terugga een weekje naar Uruguay, lekker aan het strand!

Teruggaan… gemengde gevoelens… vind het wel verdrietig om dit prachtige continent wat mijn hart veroverd heeft en wat nog zoooveel moois heeft om te ontdekken te verlaten… maar aan de andere kant heb ik ook wel veel zin om iedereen weer te zien en niet elke keer te socializen met nieuwe mensen, gewoon lekker relax met de mensen die ik al ken en die ook heel trouw en lief mijn berichtjes telkens lezen en mailtjes sturen!! Super!!

Hm, het is geloof ik een vrij lang bericht geworden, ga het nu afsluiten en wellicht tot een volgende laatste berichtje en daarna EN VIVO!! (in het echt :) )

Saludos!

Anke

  • 20 Maart 2009 - 06:58

    Marloes:

    Mooi verhaal weer Anke.. en wow wat is die hond groot!
    Kan me voorstellen dat je gemengde gevoelens hebt over teruggaan.. eerst nog even genieten!

  • 20 Maart 2009 - 09:07

    Menno:

    Leuk verhaal!
    Geniet nog maar even je laatste paar weken, voor je de cultuurshock tegemoet komt ;)!

  • 20 Maart 2009 - 09:25

    Kim:

    Heej Anke! Weer een mooi verhaal. Dat terugkomen naar NL gaat nog vies tegenvallen, al is het hier ook steeds mooier weer.Nog veel plezier de laatste weekjes!En geniet ervan! Gr kim

  • 20 Maart 2009 - 09:37

    Leonie:

    Hey Ankie! Super leuk om weer te lezen. Die watervalfotos komen me heel bekend voor ;) mooi he?
    Geniet er nog even van. Het einde komt nu wel heel snel in zicht idd. Tot snel!
    x Leonie

  • 20 Maart 2009 - 11:58

    Tante Truus:

    Anke ik ben buiten adem !
    Zo heb ik met je mee zitten leven. Op Oma's
    verjaardag bleek, dat de
    hele familie toch wel uitziet naar...2 April !
    Maar geniet jij nog maar
    even door ! Liefs TT

  • 20 Maart 2009 - 13:00

    Carine (ma):

    Hey doorzettertje daar overzee.
    De lente is zonet begonnen met stralende zon en het ziet ernaar uit dat jij je reis goed zult afronden, dus wat wil een ouder nog meer ;). Okee ik snap dat je naderend vertrek/terugkomst voor gemengde gevoelens zorgt, maar Ank jij bikkelt je ook hier wel doorheen... In elk geval aan deze kant van de oceaan : blijdschap en opluchting omdat alles zo goed is gegaan/gaat (gewone tegenvallers kun je super opvangen blijkt en grote tegenvallers zijn je godzijdank bespaard gebleven). Verder ook blij dat je het goed hebt gehad/hebt (helemaal "zelf gedaan" Ank, zoals je zo graag wou). De laatste 2 weken zijn nog goed voor 3 nieuwe landen op je lijstje zie ik en verder nog zon zee strand stad. Misschien ook nog wat indigenous (heb het woord moeten googlen, maar nu weet ik wat je bedoelt) people in Urugay?
    Hmm ik stop, geloof dat het ook lang wordt.

    Liefs, ma

  • 20 Maart 2009 - 15:06

    Oma Poelkapelle :

    Niet te geloven dat Anke dat allemaal kan zegt opa terwijl hij het uitgeprinte verhaal leest.Ook bijna niet te geloven dat jij je aan de andere kant van de wereld,met allemaal vreemden rond je zo kan genieten en amuzeren, en dan weer bijna niet te geloven dat het gezellig was toen je er een vlaamse man ontmoette. (genoeg gezeverd).
    Het waren weer heeel mooie fotos.Geniet er van tot de laatste dag (nog 10)komt goed thuis en tot over 4 weken rond 20 april. We kijken er naar uit hoor!!!

  • 21 Maart 2009 - 09:50

    Brandy:

    Hey Anky,

    Ik zie en lees dat je nog steeds naar je zin hebt en grote advonturen beleefd.
    Leuke pinguins en die hond, jeetje mega dog. Daar zou ik eerst ook niet veel van moeten hebben.
    Hiet in Nederland wordt het weer al een beetje beter. Dus hopelijk schijnt de zon als je terug komt.
    We missen je en kijken er naar uit om even weer film met je gaan kijken
    groetjes

  • 22 Maart 2009 - 10:44

    Sanne Smit:

    Anke!
    Die laatste dagen vliegen vast voorbij. Wat moet dat gek zijn om na zo'n lange reis meer en meer terug naar huis te gaan, zowel in gedachte als werkelijkheid! Wat een supermooie foto's weer en natuurlijk ook de verhalen. Geniet er nog even goed van!

    Liefs, Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2009

Home sweet home

20 Maart 2009

Tot het einde van de wereld en terug!

05 Maart 2009

Patagonia!!

15 Februari 2009

Kamperen!

25 Januari 2009

Argentina!!!
Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 21880

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: