In Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Anke - WaarBenJij.nu In Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Anke - WaarBenJij.nu

In Peru!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 Oktober 2008 | Peru, Lima

Hallo allemaal!

Bij deze mijn eerste bericht uit Peru!!
Afgelopen week heb ik veel tijd in bussen doorgebracht, die in Peru overigens erg relax zijn. En verder heb ik op veel verschillende plaatsen een tussenstop gemaakt voor 1, 2 of 3 dagen. Momenteel ben ik in Lima, de hoofdstad van Peru.

Goed, het vorige bericht postte ik vanuit Cuenca, stad in het zuiden van Ecuador. Dat weekend was trouwens een geheel alcoholvrij weekend. De meeste bars waren gesloten en als ze open waren, was er geen alcohol! Als er toch gedronken werd, moest een Ecuadoriaan 48 uur de gevangenis in (toeristen niet geloof ik haha). Maar waarom? Er moest gestemd worden voor of tegen de nieuwe constitutie en dat moet schijnbaar nuchter gebeuren :) Nee, ze wilden geen rellen enzo, dus dankzij deze vrij bijzondere maatregel is het ook rustig verlopen.
Vanuit Cuenca ben ik samen met wat Zwiterse meisjes via Loja naar Vilcabamba gereisd, dit is een dorpje in het zuiden van Ecuador hoog in de bergen. Het was daar echt ontzettend mooi en relax. Het hostel had een superpanorama uitzicht over het landschap. We hebben overdag een grote hike gelopen en de zon scheen daarbij heerlijk. Hoorde dat het in Nederland alweer met bakken uit de hemel komt… sterkte ;) De volgende dag zijn we de grens met Peru overgegaan en dit verliep gelukkig zonder problemen! We hebben overnacht in Piura en vanuit daar ben ik de volgende dag zelf verder gegaan naar Trujilo om daar de taxi naar Huanchaco te nemen. De kust van Peru!! Dit is de surfersbeach, heeft namelijk vrij ruige golven.
Wat bijzonder is, zodra je de grens met Peru over bent, verandert het landschap totaal; van de mooie groene bergen in Ecuador in een totaal woestijnlandschap in Peru waar weinig bijzonders te zien is. Ook is er veel meer politie aanwezig en zien de mensen er wat anders uit. Het voelt ietwat als een cultuurshock die ik in Ecuador niet had :)
Goed, zo lag deze zee in Peru dus eigenlijk ook in de woestijn. Heel bijzonder. Wat heel mooi was, zijn de traditionele vissersbootjes waarmee ze hier dus de zee op gaan. De eerste dag heb ik met een meisje de ruines van Chan Chan bezocht. Nou, waren niet veel meer dan wat zandheuvels in de woestijn, kon er niet zozeer meer huizen uithalen, maar goed. Er waren ook een stuk of 50 manlui aan het werk en dat was werkelijk onze walk of fame; werd naar ons gezwaaid, begroet, geroepen waar we vandaan kwamen enz. haha. De volgende dag de ´Huaca del sol y luna´ bezocht, vlakbij Trujilo. Dit was een tempel van heel vroeger, dit was wel heel indrukwekkend. Er zit nog veel meer onder de grond wat ze gaan vrijmaken als er meer geld is. Ook kreeg ik er opens een baby in m´n armen van een Peruaans stel die mij met hun baby op de foto wilden! Moet niet gekker worden.. :) Hierna even Trujilo bekeken; bestaat voornamelijk uit bussen en taxi´s. Daar lekker en veel gegeten en toen de nachtbus naar Huaraz genomen. Deze had hele relaxte ruime ligstoelen, er werd een film gedraaid, er was airco en ze serveerden thee en koekjes. Leek wel een vliegtuig.
Huaraz is een stadje in de bergen, wederom zonnig en prachtig. Je ziet in de verte de besneeuwde ijstoppen. De eerste dag meteen met een tour meegedaan. Veel plaatsjes even vlug aangedaan: Carhuaz, waar ze het lekkerste ijs van Peru verkopen! Daarna Yunglay, dit maakte wel indruk. Het is namelijk een groot Jezusbeeld en veel graven middenin de bergen. Er heeft in 1970 namelijk een grote aardbeving plaatsgevonden, waardoor een ijstop van de berg is gerold en de hele stad met 20.000 inwoners heeft uitgeroeid… Daarna doorgereden naar een prachtig turquoise sprookjesachtig meer hoog in de bergen in het nationaal park. Daar ook een lekkere inheemse lunch gehad. En vervolgens via het plaatsje Caraz, waar we een uur stopten omdat de chauffeur moest eten, teruggereden. Het was toen zaterdagavond, dus de ideale gelegenheid om het nachtleven van Huaraz even te ontdekken :D
De tweede dag zijn we naar een historisch huisje geweest, heel erg mooi gelegen en heel erg oud. Daar gepicknickt en veel vrienden gemaakt; lees honden :) Vanaf daar kon je een heele mooie wandeling maken naar het plaatsje Monterrey. Het was ook echt een prachtige wandeling, misschien de mooiste ooit… helaas kan ik dit niet met jullie delen want onderweg is mijn camera gejat.. We kwamen langs een veld waar veel jongens aan het voetballen waren en mensen aten en dronken. Heb daar een foto gemaakt, had ik beter niet kunnen doen want iets later heeft een van die jongens m´n camera dus gejat. Geluk is wel dat ik mn foto´s tot drie dagen daarvoor had opgeslagen! Nu weet ik ook hoe het politieburo van Huaraz er van binnen uitziet en is m´n Spaans weer ietwat rijker… ;) Volgende dag meteen maar een nieuwe gekocht, ben nu echter wel nog voorzichtiger met het nemen van een foto op een publieke plaats.
Gisteravond ben ik zelf verder gegaan, de bus naar Lima gepakt. Was een goede rit en ik wilde vanmorgen doorgaan naar Ica. Het loket zou om 6 uur opengaan en de bus zou dan ook vertrekken… Echter op 7 uur nog niemand bij het loket, behalve dan wachtende mensen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er een landelijke staking van 24 uur van de leraren is… die de wegen versperren, blokkade´s zetten. Een non adviseerde me een dag te wachten met verder reizen. Vandaar dat ik nu in Lima zit, in een hostel dat een Nederlandse man van nu 71 heeft opgericht. Wel grappig, hij heeft met van alles verteld over de mensen waar hij zich hier voor inzet, onder andere gevangenen en mensen met brandwonden.
Maar goed, verder is dit een ontzettend drukke stad met vandaag ook demonstraties van wel duizenden mensen. Heb even het oude centrum bekeken, dat is mooi. Echter ook geen foto´s van omdat wordt afgeraden in Lima met je toestel te lopen.
Morgen ga ik door naar Arequipa, een rit van 17 uur. Ica laat ik gezien de tijd helaas maar even achterwege. Volgende week maandag begint namelijk weer Spaanse les voor mij in Cusco!

Poeh, volgens mij is dit een vrij lang verhaal, hoop dat jullie het een beetje interessant vinden om te lezen! Ik vind het leuk telkens om jullie reacties te lezen.
Hoop dat het in Nederland allemaal goed gaat, ondanks de regen en de beurscrisis?

Veel groetjes!

Anke

  • 08 Oktober 2008 - 06:01

    Ineke:

    Wat een mooi verhaal weer, Anke, echt genieten, ook van de foto's. Is je fototoestel stiekem weggepakt of ben je met de dader geconfronteerd?
    Je lijkt er nogal nuchter mee om te gaan....knap hoor!
    liefs, Ineke

  • 08 Oktober 2008 - 07:48

    Leonie:

    Hey hey,
    Je zit wel in een lekker luxe hostel. Ziet er allemaal goed uit. Jammer dat je camera gestolen is maar gelukkig mis je niet zo veel. Dus over een week moet je weer naar 'school', nog maar ff genieten van de vrijheid!!
    Komende vrijdag hebben we een feest van Eva in groningen. Pim en ik gaan er zowiezo heen en ik zal je daarna wel mailen hoe het was. Verder is het niet niet zo spannend hoor, ik maak iig niet zo veel mee. Nou goed, veel plezier daaro!!
    Liefs, Leonie

  • 08 Oktober 2008 - 08:07

    Carine (ma):

    Ank,
    Noordelijk Peru heb je in elk geval uitgebreid kunnen bekijken, als je nou wat sneller (nou ja, sneller, ervan uitgaande dat ze zich wat inhouden met hun geliefde bezigheid - demonstreren via wegblokkade-) door Zuidelijk Peru reist, en daardoor wat minder ziet, geeft dat volgens mij niet zo. Doordat je straks toch nog meerdere uitstapjes vanuit Cuzco zult maken, zul je Zuidelijk Peru waarschijnlijk toch intensief leren kennen. Gek zeg dat die cultuurschock groter was in Peru dan in Ecuador, toch iets dat je niet in de reisgidsen leest, maar zelf moet ervaren. Succes met de bussen.
    Liefs, ook namens papa.

  • 09 Oktober 2008 - 12:53

    Suzanne:

    Wow! wat een mooie foto's, jammer dat er ook een gedeelte mist. Het schijnt toch iedere reiziger in zuid-amerika te overkomen dat je camera gejat wordt. Stoer dat je ook stukken alleen reist, ik weet niet of ik het je na zou doen. Succes met je verder reis hoop dat het zo relaxt blijft verlopen en ik lees met plezier je verhalen. Dikke knuf suus

  • 09 Oktober 2008 - 17:20

    Wieke:

    Lieve Anke,

    Eindelijk nu van mij ook een berichtje... Ik vergat namelijk steeds om mijn mailadres in te voeren, zodat ik een seintje krijg wanneer jij een nieuw berichtje op je site zet. Maar nu kan ik alles lezen en bekijken. Helemaal super! Wat een mooie dingen beleef je en gave foto's!Ik wens je nog veel plezier en ben benieuwd naar je nieuwe avonturen!

    Dikke knuffel,

    Wieke

  • 11 Oktober 2008 - 16:14

    Wim (ome):

    lekkere soepele stijl van schrijven

  • 11 Oktober 2008 - 16:33

    Wim ( Oompje):

    Hoi Anke, foutje in eerste berichtje. Soepel schrijfstijltje heb je!
    Je enthousiasme en ontvankelijkheid is aanstekelijk. Zie in je laatste zin dat je NL/wereld actualiteit ook volgt. Financiele crisis is idd nu de talk of the town. Het interessante is dat de rijke landen momenteel de klappen krijgen. Ontwikkelingslanden ( nog veel minder, itt tot vorige decennia in fin crisis) Aandeeltjes zuidamerika zakken veel minder hard dan westelijke regio's. wat merk jij daar in de straat/land van de fin. crisis?
    Het andere nieuws topic in NL is jonge kutMarokaantjes bashen, en omgekeerd. Ik kan me van een vakantie in midden amerika nationale/raciale spanningen tussen div. mid- amerikaanse volkjes herinneren. Hoe ligt dat in jouw huidige reislanden?
    Ben ook benieuwd naar je vorderingen qua spaans. Kun je al huis tuin keuken gesprek voeren.
    Liefs en veel plezier nog! Wim
    PS Op de zwarte markt in Beverwijk schijnt je fototoestel te koop aangeboden te worden. We gaan wel ff kijken.

  • 13 Oktober 2008 - 09:11

    Bas:

    Beurscrisis? Hier? Alleen een hoop gezeur in het nieuws. Je merkt er niet al te veel van hoor. En jij zeker niet denk ik. Lekker verder reizen maar weer (je maakt wel heel veel reisuurtjes zie ik zo).

    Veel liefs,

    Bas

  • 18 Oktober 2008 - 18:47

    Jeroen (neef):

    Hola Chica,

    Creo tus historias y fotos son excellente. Nou ik stop ook maar weer met het Spaans want is veel te lastig! Maar wat gaaf zeg die verhalen en fotos. Om jaloers op te worden. Lijkt me top om ook daar eens rond te reizen. Geniet er verder van!

    Te vaya bien!

    Jeroen

  • 22 Oktober 2008 - 09:13

    Tante Truus:

    Vannacht 3 uur terug uit
    Turkije.Na tel.zus en bezoek buurvrouw gauw op
    PC gekeken en weer genoten van je verhaal.Je
    bent nu 2 mnd.weg! Wat heb jij veel beleefd !
    Niet te gek maken hoor !!
    23/l0 11u Liefs TT

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2009

Home sweet home

20 Maart 2009

Tot het einde van de wereld en terug!

05 Maart 2009

Patagonia!!

15 Februari 2009

Kamperen!

25 Januari 2009

Argentina!!!
Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 21877

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: