la vida loca! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anke - WaarBenJij.nu la vida loca! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anke - WaarBenJij.nu

la vida loca!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

28 Augustus 2011 | Cuba, Havana

Hallo iedereen!!

Nou, eindelijk een berichtje! Hoe is het met jullie?
Ik ben heel goed aangekomen en vermaak me hier heel goed!
Zit niet zoveel op internet want kost 8 euro/uur! En facebook doet het niet, maar geen zorgen!

Goed... zal even een update schrijven over hoe het allemaal verlopen is en gaat :)
Zaterdag na 2 vluchten aangekomen in Havana, ging supersnel door de controle. Voor ik het wist stond ik al bij de taxi's... maar welke taxi... gevraagd en kon in zo'n oude lada mee. Heel prima.. maar halverwege reed die opeens steeds trager.. en trager.. en stond die opeens langs kant van de weg. Was de benzine op!! Stonden we daar langs de weg, wel veel auto's maar geen lantaarnpalen, te liften voor andere taxi. Volgens een andere cubaan die ook in taxi zat was dat heel normaal. Noja, andere taxi werd geregeld (zo'n oude amerikaanse bak van wel 60 jaar oud, heel cool) en ik werd keurig voor de deur van Odilia afgezet. Ze stond al buiten op me te wachten!
Casa Odilia, waar ik dus slaap, is heel leuk. Odilia en Barrio wonen daar en zorgen elke ochtend en avond voor heerlijk en heeel veeeel eten. Ze zijn superaardig en vinden het heel leuk om te kletsen. Ik had geluk dat er ook een Brasiliaans meisje was met wie ik de eerste dagen ben opgetrokken en via haar leerde ik veel studenten kennen die hier spaanse les hebben, dus doe elke dag leuke dingen met die groep.
Moest wel wennen aan het land.. het is echt een andere wereld.. al zie je dat niet meteen. Noja, je ziet wel dat het een ander land is; het is bloedheet en er rijden alleen maar hele gave oude auto's rond. Het is ook behoorlijk veilig, nog nix raars gezien. Mensen praten graag. Maar er zijn bijvoorbeeld nauwelijks winkels, er is weinig te koop. Mensen hebben eigenlijk ook geen geld om dingen te kopen. Salaris is een bedrag waar ze volgens mij ongeveer een week van kunnen eten en dat is het dan. Er zijn twee geldsoorten, maar ook beetje ingewikkeld om uit te leggen. Iedereen is erg intelligent want je gaat gratis naar de universiteit, mensen weten ongelooflijk veel en hebben goede banen, maar daarnaast geen vrijheid. Hele aparte combinatie. Je weet wat er in de wereld te koop is, maar kan het niet kopen als het ware. Bijna niemand mag het land uit of reizen. Over veel dingen mag niet gesproken worden en daar staat vrij veel controle op. Het voelde voor mij heel raar en nog steeds wel af en toe. Maar goed, daarnaast is het hier heel mooi; wandelen langs de Malecon (de zee), het oude centrum bekijken, museums.. che guevara voor en che guevara na, maar wel heel indrukwekkend. Al veel dingen gezien, zelfs de dierentuin. Ben meestal samen, maar kan me ook al aardig alleen redden! Moet wel al het gefluit en ' hola linda' negeren, maar ach.
Oja, en natuurlijk al de beste salsaplekken ontdekt :D 1830 is een plek waar 3x per week buiten wordt gedanst met live muzie, aan het water.. echter perfect!!! Tot het laatst opeens heel hard ging regenen en alle electriciteit uitging en het feest patsboem over was en in iedereen in het donker stond te schuilen. Sja.. maar heel gaaf; overal muziek; op straat, in taxi's, op feestjes. En iedereen kan dansen! Niet normaal!! Heel tof om te zien.
Verder.. oja, naar de zee geweest!! Half uurtje met de bus en het is een paradijslijk strand! En het water heeft echt perfecte temperatuur!! Super. Dingen regelen is hier trouwens wel lastig. Overal staan megalange rijen en het duurt heel lang.
Heb trouwens ook al wat met psychiatrie gedaan. Toevallig gaat een kennis van Odilia naar de AA alcoholicos anonimous. En ik mocht mee! Dus zat in een groep van 15 cubanen die alcoholisten zijn. Sommigen zijn al jaren gestopt met drinken anderen net. Iedereen vertelt 10 minuten hierover. Was heel ontroerend en interessant. Vanmiddag ga ik weer mee, naar een andere groep. En ik mag ook nog naar eentje in een psychiatrisch ziekenhuis en nog naar een vrouwengroep. Mensen zijn supergastvrij hier, heel bijzonder.
Goed, hier laat ik het even bij!

Morgen ga ik verder reizen, samen met een Duits meisje Sofia; naar Santa Clara 2 nachtjes en daarna naar Trinidad! Slaapplekken zijn makkeljik te regelen; Odilia kent in elke stad een casa particular en via Margriet en Jorge (dansleraar in Groningen) ook nog adres in trinidad :) Heel veel zin! Ben benieuwd naar de rest, wat rustiger dan Havana waarschijnlijk!

Heb een cubaans nummer; 005353256426. Weet niet of die telefoontjes of sms'jes goed ontvangt. Maar als het goed is blijft m'n nederlandse mobiele nummer ook gewoon werken!

Heel veel liefs en ik hoop van jullie ook wat te horen! Al ben ik nog maar een week weg, het lijkt veel langer :)

  • 28 Augustus 2011 - 16:12

    Tante Truus:

    Thuis gekomen van het boulen even
    de PC geopend en..werd verrast door
    je vreugdevolle verhaal !
    Pracht start, dus..ga zo door.
    Liefs TT

  • 28 Augustus 2011 - 17:33

    Sanne Smit:

    Wat een mooi verhaal! Klinkt helemaal super zeg :) Heel herkenbaar verhaal over Havana; de gastvrijheid, auto' s, overal muziek enz. Bijzonder om bij een AA bijeenkomst aanwezig te mogen zij. Wil je nog meer met psychiatrie gaan doen tijdens je reis?

    X je nichtje

  • 28 Augustus 2011 - 19:10

    Leonie:

    Hej! Wat leuk om wat van je te horen!! Fijn dat de reis goed is gegaan en dat je het daar al naar je zin hebt.

    Hier gaat alles goed. Ik zit helaas alweer helemaal in mn werkritme.

    Have fun!!
    Liefs Leonie

  • 29 Augustus 2011 - 07:09

    Kim:

    Wat leuk om van je te horen en te weten dat alles goed met je gaat! Je zit er al helemaal in daar, echt gaaf! Geniet ervan!!

    xxx Kim (F)

  • 29 Augustus 2011 - 10:18

    Pa En Ma:

    Ank,
    En weer is de start goed. Gelukkig! "Een goed begin is het halve werk". We duimen voor je dat je deze (zelfgecreeerde ) kans voluit kunt benutten. Ik sluit me aan bij Leonie, ook ik zit weer in het werkritme, maar ben niet jaloers hoor - het zou me te warm zijn, geef mij maar zo'n mooi nazomertje - (dan spreek ik voor mezelf en niet voor papa hé ;)) . Liefs, ma

  • 29 Augustus 2011 - 12:03

    Bren:

    Hey Ank! Super om van je te horen, had niet anders verwacht dan dat je het naar je zin zou hebben!! Veel plezier in Santa Clara, als je aardig doet tegen de bewaking krijg je misschien ook een prive tour van ze! Erg leuk! Kus :)

  • 29 Augustus 2011 - 19:39

    Wendy:

    Eindelijk een berichtje van je! Begon me al zorgen te maken, maar zo te lezen totaal niet nodig. Klinkt wel meteen alsof jij je er wel gaat vermaken. Reismodus AAN. Veel plezier, blijf je volgen, xxx

  • 30 Augustus 2011 - 16:30

    Wieke:

    Hey Ankie!

    Door je verhaal kan ik t sfeertje proeven! Volgens mij is het een prima land voor jou. Ook leuk dat je al overal mee naartoe mag enzo. Heel veel plezier de komende tijd en ik blijf je volgen!
    Liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 21875

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2008 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

20 Augustus 2011 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: