onder de zon in Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Anke - WaarBenJij.nu onder de zon in Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Anke - WaarBenJij.nu

onder de zon in Santiago de Cuba

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

17 September 2011 | Cuba, Santiago de Cuba

Hallo iedereen!

Weer een update van onder de zon in Santiago de Cuba dit keer!
Heb intussen al een groot deel van Cuba gezien en heb het erg naar m´n zin!

Zal even beginnen met de maandag dat ik met Sophia van Havana naar Santa clara ging. Santa Clara is een rustig en mooi stadje. En we werden van het busstation al opgehaald door een man met grote zonnehoed, oude auto waarvan we de kofferklep moesten vasthouden anders viel die op z´n hoofd en een bordje ´ANKE´. Dat zat goed.
In Santa Clara 2 nachten geslapen en het nachtleven verkend. Wat erg leuk was, alternatief en niet toeristisch. Voor het eerst metal en rock cubanen gezien en echte reggae gasten. Ook weer salsa gedanst bij een live band en traditionele son muziek geluisterd van een bandje met mannetjes van wel 90 jaar oud, supermooi. Overdag ook mooie dingen gezien, het monument van Che Guevara was erg indrukwekkend en het museum ook. Het is het stadje waar de revolutie begon. Waar de strijders via de bergen cuba binnengedrongen zijn en een aanval op een trein hebben gepleegd.
Goed, dan door naar Cienfuegos, 1 nachtje. Wat rondgelopen, heel warm. Mooi, maar verder net heel bijzonder. Wel uitgeweest en weer wat gefrustreerd geraakt door de trucs die sommigen verzinnen om een gratis drankje te ontfutselen. Sophia is bepaald niet op haar mondje gevallen en weigerde dan ook te betalen haha.
Dan door naar Trinidad, naar Miguel en Tere, vrienden van Jorge. Daar erg warm ontvangen en meteen 10 dagen gebleven. Wauw, wat ontzettend mooi daar. Een stadje waar het oude gedeelte nog kobbelsteentjes heeft. Het ligt tussen de bergen, vlakbij zee en rivieren. In de stad rijden meer paarden en wagentjes en cowboys dan auto´s. Het is er heel rustig. elke nacht kan je er buiten dansen. Eerst moesten we lachen dat Miguel zei dat ie veel tijd bezig is met eten zoeken, maar toen we het op een gegeven moment zelf gingen proberen bleek dat ook echt zo te zijn. Avocado´s koop je op de ene hoek van de straat, rijst in een winkeltje, pasta moet je wel vaak vragen en kom je uiteindelijk in een huisje waar ze dat toevallig hebben en ga zo maar door. Wel leuk om te doen! En zelf ook wat mogen koken daar. De maandagnacht van Miguel´s verjaardag en het hele huis was vol (nog voller dan normaal) met mensen en het duurde niet lang of iedereen zat aan de rum, om 7 uur ´s avonds en ging uit z´n dak op het terras. Ook werd het varken binnengebracht en klaargemaakt zodat er om 12 uur ´s nachts gegeten kon worden haha. Verder om Trinidad veel van de natuur gezien, watervallen, grande cascada, paardgereden naar cascada cubana, veel gefietst ook. Naar de zee en een paradijslijk privestrandje ontdekt. Met blauwgroen water, wit zand, heerlijk. En het dorpje la Boca paar keer bezocht. Oja, ook nog op de fiets naar het psychiatrisch ziekenhuis op de berg. Was wel even terug naar de jaren 60. Alleen 18 bedden en dat was het wel... maar dit waren de patienten die al jarenlang een aandoening hebben en komen om paar dagen uit te rusten. De heftigere gevallen gaan naar een ontwikkelder ziekenhuis. Verder ook nog uitgeweest in la cueva, een discotheek in een grot. De muziek was niet super, maar de weg ernaartoe des te meer. Het was best hoog in de bergen en de taxichauffeur was ongeveer groter dan zijn autootje haha. Ik wilde prese een officiele taxi en dat was hij, stond bordje taxi op z´n auto. Z´n collega´s moesten helpen duwen het karretje omhoog te krijgen hihi maar uiteindelijk met harde muziek reed ie, hele weg omhoog. daar aangekomen fungeerde een rotsblok achter het achterwiel als handrem... sja, waarom niet. haha. Ook nog het platteland bezocht, daar wordt veel suikerriet verbouwd, lekker om te drinken. En een grote toren beklommen waar je uitzicht over de hele vallei hebt, supermooi. Goed, uiteindelijk besloten verder te gaan, heel veel dank aan Miguel en Tere die werkelijk met alles wilden helpen, heel lief.
Via Camaguey naar Santiago gegaan. Camaguay heeft veel mooie pleintjes en kerken en in de nacht live flamenco muziek gezien. Het is hier makkelijker om goedkoop cubaans te eten. En dit keer gelukkig vis zonder hoofd, speciaal om gevraagd. Toch iets smakelijker voor mij.
Nu al paar dagen in Santiago en zal er nog wel tijdje blijven, genoeg te zien en te doen in en buiten de stad. Al goedkopere manieren van reizen ondervonden. Afdingen op slaapplaatsen, eten in lokale barretjes, en het vervoer.... sja.. het zijn een soort kleine vrachtwagentjes waar dan 50 mensen in zitten. Lekker warm, bijna geen mogelijkheid om te vallen. Wel goed op spullen letten, maar verder werkt het perfect en ben je voor 3 cent 10 km verder. Al een dag naar Ciudad del mar geweest, vandaar kan je klein bootje pakken naar eilandje Cayo Granma, supermooi. Moet maar foto´s van zoeken want uploaden duurt hier helaas te lang. Dan een andere dag weer naar Ciudad del Mar en naar een strandje geweest met groen water langs rotskust en vandaar naar Catillo (kasteel) del morro gewandeld. Prachtig mooi uitzicht over de zee en rotskusten met groene bergen.
Gisteren naar el Cobre geweest, een dorpje in de buurt met heeeele beroemde kerk. Een vriend uit Cuba ging mee, en kocht allemaal bloemen en kaarsjes om aan te steken want is hele bijzondere santa Maria te zien. Bijzonder. Het hele dorpje is bijzonder, vroeger de kopermijnen en is nu nog volop koper te vinden al heeft het nauwlijks waarde meer. Naar monument gelopen, uitleg gekregen over santaria, geloof van vroeger de slaven. Nu van velen. Hebben daar rituelen en een supermooi uitzicht over felblauw kopermeer.
Santiago is een stad met karakter. Ook hier wordt er veel domino gespeeld en zijn de huizen open, zeg maar soort tralies voor ramen en deuren en geen glas. Mensen zitten vooral buiten. Dat is eiglijk overal in cuba zo, daarom voelt het ook best veilig ´s avonds. Wel moet ik nog leren wat geduldiger te zijn met zoeken naar eten en inkopen doen...
Nu nog het nachtleven ontdekken, schijnt meer afrikaansere muziek te zijn hier. Ook is er een heel mooi strand schijnt in Siboney en veel musea in de stad.

Goed, dat was het even voor nu!
Iedereen veel groetjes! En sorry als ik niet snel een email beantwoord, het internet is supertraag, maar het komt allemaal en lees graag hoe het met jullie gaat!!

Besos de Cuba!!

Anke

• 18 September 2011 - 11:50

Wieke:

Wauw, wat een verhalen!
    Ook zonder de foto's zie ik het voor me.
    Dankje!
    Liefs

• 19 September 2011 - 11:12

Leonie:

Hej. Superleuk om wat van je te horen! Leuke verhalen, veel gezien en gedaan, superleuk om te lezen! Ik ga snel een keer mailen, gezellig!
    Liefs Leonie

• 19 September 2011 - 17:48

Oma:

Dat je het naar je zin heeft kan ik goed geloven,te zien aan dat lange verhaal.Leuk hoor om dat zo een beetje mee te beleven...Opa en ik hebben vandaag ook een reisje gemaakt naar....Breskens.
    Begrijp je?
    Heel veel liefs van ons

• 29 September 2011 - 15:36

Diny Ras.:

Hoi Anke.
    Van je moeder gehoord dat je weer een geweldige reis aan het maken bent. Wij zijn ook in Cuba geweest weliswaar maar 6 dagen en alleen de highlight gezien in Havanna en Valadero (badplaats).
    Maar wat jij meemaakt is wel het echte Cuba, geweldig alleen s'avonds op straat de muziek en mensen die lekker buiten zitten.
    Deze zomer zijn we in Centraal Amerika geweest voor 23 dagen en hoorde van je ma dat je daar ook naar toe gaat. Ga al je verhalen volgen. Ik wens je nog heel veel plezier toe en blijf schrijven (tikken).
    Groeten van de Rasjes.

• 04 Oktober 2011 - 13:04

Ineke:

Wij zijn terug van een maand reizen door Australie. Geweldig, veelzijdig land, zoveel te doen, relaxte sfeer, ontspannen en vrolijke mensen. Totaal anders dan Cuba, maar ook daar hebben wij net als jij ontzettend van genoten! Ben je al bezig met afscheid nemen van Cuba en richting Mexico te reizen......?

• 20 Oktober 2011 - 20:02

Annavandecandelaere:

Al zolang niets meer van je gehoord!!
    Je leeft toch nog ?
    Graag antwoord op mijn vraag....