Cuba cuba.. - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Anke - WaarBenJij.nu Cuba cuba.. - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Anke - WaarBenJij.nu

Cuba cuba..

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 Oktober 2011 | Mexico, Mexico-stad

Hola!

Zow, het heeft even geduurd, maar hier is weer een berichtje van mij!
Gisteren aangekomen in Mexico en hier is internet gewoon gratis en snel aanwezig in het hostel, wat een walhalla. Zoiezo moet ik even wennen hier aan alles dat zo goed gereged is, allemaal toeristen om me heen, dingen te koop in de supermarkt, allemaal eettentjes voor toerisme met een variatie aan eten. Meteen vanaf vliegveld Cancun naar Isla de las Mujeres gegaan, is een eilandje voor de kust. Heel chill, alleen heb ik mijn uren vooral aan internet besteed tot nu toe en wandel zo even het dorpje in. Eindelijk goeie shampoo, zeep, zonnebrand etc gaan kopen. Maar het strand ligt voor het hostel met hangmatten en alles. Niks te klagen.

Afgelopen weken heb ik dus in Cuba rondgehangen. Geloof dat ik nu wel aardig doorheb hoe de dingen daar werken. En vooral wat voor dubbelstromen er zijn. Een voor toerisme en een voor cubanen. Heb samen gereisd met Jose, cubaanse jongen, en snel werd duidelijk dat het een voor mij wel mogelijk was en voor hem niet en andersom. Erg frustrerend soms. Maar Cuba heeft een charme, een sfeer die uniek is.
Oke, eerst waren we nog een paar dagen in Santiago. Daar de omliggende stranden ontdekt, strand Siboney, playa Verde. Oja, ook naar de bios geweest, dat kost hier maar 6 cent! wel gingen we de volgende dag weer en werd dezelfde film gedraaid... maar dat gaf niet want ik was de eerste keer in slaap gevallen, like usual. Mensen lopen hier ook ten alle tijden de bios in, ook als de film halverwege is. Goed, hadden casa met keuken en konden dus mooi cubaans koken met de ingredienten die er te vinden zijn en dit opeten op het dakterras met uitzicht over heel Santiago. De laatste dag naar el Gran Piedra geweest, een nationaal park met een heeele hoge rots waar je op kan klimmen, mooi uizicht, over de bergen.
Daarna bus naar Holguin genomen en al snel naar het dorpje Gibara aan de kust gegaan. Het is hier niet toeristisch en een paar jaar geleden was hier de orkaan Ike. Je kan nog steeds de destructie zien. We zaten in supermooie casa met uitzicht op zee. Volgens de huishoudster waren de eigenaren 2 broers, maar het was toch vrij duidelijk dat ze homo waren :) lijkt nog klein beetje taboe in Cuba, maar wordt al minder geloof ik sinds de dochter van Raul Castro lesbisch is. Goed, dat terzijde. Bootje naar overkant naar naar Playa blanca genomen. Supermooi, niemand daar, paar mensen wonen er. En later zagen we in Cuba een film in de bios die daar is opgenomen, heet Marina, heel bijzonder.
Na paar dagen terug naar Holguin. Holguin schoon stadje, kan de heuvel oplopen voor uitzicht, maar verder vond ik het niet heel erg bijzonder. Dan zijn we naar Moa gegaan, waar Jose vandaan komt. Ook familie even ontmoet, lieve warme mensen. Heel bijzonder om te zien hoe ze wonen en leven. Anders dan de casas waar je normaal slaapt, die toch het beste van het beste zijn en toestemming hebben van overheid om toeristen binnen te laten. Het leven hier is niet makkelijk en ik verbaas me erover hoe ze het toch telkens doen. Moa is stadje van nikkel en de aarde is rood. Ook het dorp Sagua de Tanama bezocht en bezoekje aan de oma en opa gebracht :) Vandaar een tocht gemaakt naar een waterval in rotsen in de middle of nowhere en prachtige natuur: groene bergen overal omheen.
Vervolgens via Holguin terug naar Trinidad voor 2 nachtjes om Miguel en Terese weer even op te zoeken en opnieuw naar het paradijsstrandje te gaan. Al ging dat nu wat lastiger dan eerst. Simpele dingen regelen is soms heel ingewikkeld in cuba en kost superveel tijd. Zoals een fiets of taxi voor normale prijs... zal de verhalen hierover besparen. Maar was leuk om weer even terug te zijn. Dan voor twee dagen naar stadje Matanzas. Staat bekend als schoonste stad, vond ik niet. Maar wel mooi met een paar bruggen over het water. En met taxi naar playa Coral geweest en daar gesnorkeld. Dit was echter wel wat ingewikkeld vanwege harde golven en rotsen, maar toch wat mooie gekleurde visjes gezien :)
Dan via Havana naar Vinales, aan de andere kant van het eiland. Dit is een minidorpje tenmidden van impressionante natuur: enorme rotsberg, gaaf om tussendoor te fietsen. En de bergen vol met grotten! Het dorpje deed mij niet heel cubaans aan, meer een bungalowpark; allemaal zelfde bungalows in andere kleuren geverfd. Wel regende het elke avond, maar vandaar ook dat de natuur daar ontzettend groen is. En er groeit van alles: tabak, bonen, avocados, papayas en koffie vast ook wel.
Dan terug naar Havana... laatste stukje van de reis in Cuba. Al helemaal gewend om niet straat op te gaan zonder plastic zakje en een fles om eten en drinken wat je in huizen en op straat koopt, supergoedkoop, in te doen. Wat pech met het weer, want regende elke dag heel veel. Maarja, tis ook hier niet altijd zomer blijkbaar. Gelukkig geen cyclonen. Wat meer van Havana Vieja (het oude Havana) gezien, heel anders dan de wijk Vedado waar veel hotels zijn. Dan klaargemaakt voor de reis naar Cancun... na een droom over een minivliegtuigje met 4 personen en 1 piloot die net in het vliegtuigje past, viel de reis in werkelijkheid behoorlijk mee :)

Ben nu dus in Isla de las Mujeres, en moet even wennen aan omschakeling. Het lijkt minder puur, maar wel heel mooi met strand voor de deur en vast ook veel leuke mensen in het hostel :) EN 26 oktober komt Menno (mn broer) en gaan we 2 weken de maya trail verkennen en de stranden en wat al nog meer!
Oh en hier schijnt de zon wel, 26 graden aan zee, zo maar ff op strand chillen :p

Oja, en zal vandaag of morgen proberen om even wat fotos te plaatsen!!

Veel liefs en besos uit Mexico!

Anke

• 21 Oktober 2011 - 22:40

Joppe:

Supertof allemaal :) Echt hele leuke foto's! De groeten aan de Mexicaanse zon en enjoy je verdere reis (met broer). X!

• 23 Oktober 2011 - 14:03

Ma:

"In slaap gevallen in de bioscoop, like usual", schrijf je. Doet me denken aan éen van je schoolreisjes op de lagere school. Je ging naarhet ominiversum in den Haag. "En ... hoe was het? " vroeg ik benieuwd. "Nou.. eh eh.. het waren zo'n zachte stoelen met van die dikke rode bekleding, ze moesten in de slaapstand en toen ben ik meteen in slaap gevallen" zei je beteuterd. Je vond het helemaal niet leuk, want volgens je klasgenootjes was het overweldigend mooi geweest, je had echt het gevoel iets gemist te hebben.... Gelukkig heb je die schade wel weer ingehaald hé.
    Menno is zo geleidelijk begonnen met nadenken wat hij meeneemt naar Mexico hoor. Woensdagmorgen zetten we hem op het vliegtuig.

• 29 Oktober 2011 - 08:45

Bas:

He Anke,

Altijd leuk om je verhalen te lezen. En nu ook met foto's erbij. Geeft me helemaal een goed beeld van waar je bent en wat je aan het doen bent. Hier in Nederland begint alles weer grijs en koud te worden en dan zit je volgens mij een stuk beter in Cuba en Mexico. Heel veel plezier nog toegewenst aan de andere kant van de wereld, maar dat gaat wel lukken zo te zien.

Liefs,

Bas

• 29 Oktober 2011 - 14:58

Branda:

leuk om je verhalen te lezen.
    veel plezier met je reis

• 29 Oktober 2011 - 17:37

Diny Ras.:

Hoi Anke.
    Wat een leuk reisverslag geef je ons elke keer weer te lezen.
    Maar wat leuk dat je tussen de bevolking leeft en niet alleen op toeristische plekken komt.
    Ik zie het zo voor me, aan het strand met van die lekkere hangmatten en dan het bruisen van de zee.
    Gezellig dat Menno je een paar weken komt vergezellen en eindigt die maya trail dan in Guatemala in Copan bij de ruïnes?
    We wensen je nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Groeten van de Rasjes.

• 08 November 2011 - 16:50

Marlot:

Hey Anke!

Klinkt alsof je het naar je zin hebt!
    Supervet! Wat een gave foto's zeg! Hier niet zoveel nieuws, behalve dat je de bruiloft van Klarieke hebt gemist natuurlijk ;).
    Verder is het hier donker en koud (11 graden) en ik ga zo lekker rugby spelen, morgen weer werken in de bio-winkel en vrijdag met de gemeente mee met een vleermuiskasten projec (jeej!)
    Zo..., ben jij ook weer bij :P
    Wanneer kom je terug?

dikke kus en knuffel

• 13 November 2011 - 07:47

Carla:

Eej Anke,

Sorry voor de late reactie, ben je echt niet vergeten hoor..
    Leuk dat je broertje er is (geweest)..
    Super om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. En leuke fotó's... Zie dr ook een aantal bekende tussen hahahaha. (omgeving dan he).
    Meissie veel reisplezier nog. Ik ga je ff privemail sturen.
    Liefs Carla