Mexico en Belize - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Anke - WaarBenJij.nu Mexico en Belize - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Anke - WaarBenJij.nu

Mexico en Belize

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 November 2011 | Mexico, Playa del Carmen

Hola iedereen!

Hoe is het met jullie en in Nederland? Hoorde dat de winter al aardig aan het toeslaan is... terwijl Menno en ik hier vandaag nog lekker een dagje aan het strand gelegen hebben.
Morgen vertrekt Menno alweer naar Nederland. Maar we hebben ons afgelopen weken goed vermaakt en heeeel veel gezien!
Ik zelf was dus eerst op Isla mujeres, onderging de cultuurschok na het geïsoleerde leven in Cuba. Na een paar dagen internetten, op het strand liggen en volgen van yogalessen begon ik wat te wennen aan alle backpackers om me heen en herinnerde me weer dat het eigenlijk heel leuk is dat je zoveel mensen van over de hele wereld ontmoet waar je mee kan praten die je in het dagelijks leven normaal nooit in aanraking zou komen. Dus ook gezellig nog met andere mensen dingen ondernomen en in de reggaebar op het strand geweest :) Het dorpje zelf was wel megatoeristisch. En overal verkochten ze van die mooie gekleurde doeken enzo.
Na een paar dagen ben ik alvast naar Cancun gegaan. Deze stad vond ik niet zo leuk en het strand staat vol met hotels, maar het hostel was gezellig. Er was een katje, werden films gedraaid, leuke mensen. En het meest toevallige was nog dat de mexicaanse vriend van een vriendin van me daar werkt!!!! Die had ik een keertje in Amsterdam ontmoet toen hij haar daar opzocht! Ook heb ik ontdekt hoe heeeerlijk het Mexicaanse eten is, wauw, wraps met van alles erin en sausjes, heerlijk. En megaglazen drinken. Later viel het Menno en mij ook op dat het leven van de Mexicanen wel wat om eten lijkt te draaien.. continu wordt veel en lekker gegeten.

Goed, Menno was de hurricane Rina net voor. Een dag later zouden er al geen vliegtuigen meer vliegen... in Cancun waren de mensen hun huizen al aan het dichttimmeren... golfjes kijken leuk, maar dit leek ons toch wat te veel van het goede.. we hebben dan ook maar besloten meteen ´s avonds de bus de pakken naar Valladolid. Menno had niet zo´n zin om in stinkende slaapzalen met overjarige hippies te slapen... (hoe komt ie daar nu bij?) dus gingen we op zoek naar een luxer hostelletje. goedkoper dan "zo´n smerig hippiehostel, waar iedereen het cool vind om apart te zijn door zich niet te douchen, hun haren niet te kammen en het liefst zo weinig mogelijk te doen op een dag" waar ik dus normaal slaap. Maar de eigen douche en eigen grote bed bevielen mij eerlijk gezegd ook wel goed ;) dus hebben we dit de vakantie lang zo gehouden.
Valladolid was een heel rustig mooi stadje en de volgende dag zijn we snel doorgegaan Chitzen Itza. Dit is een groot complex met maya ruines. Nauwelijks te zien door de vele verkopers die ervoor staan. Het was ook erg warm, maar toch wel succesvol. Met de souvenirtjes van 1 dollar dan.
In Merida aangekomen waren we al snel in een jawel... hippiehostel beland. Deze rook onfris en hadden we te snel betaald. Hierna zijn we zo snel mogelijk naar hotel ernaast gegaan en ons geld teruggevraagd. Merida is een heel gezellig koloniaal stadje. ´s Avonds is het druk op straat en hebben we lekker over het marktje gelopen. Het had echt een kerstsfeer, in het donker met alle lichtjes en mensen.
De dag erna zijn we naar het strand in het plaatsje Progreso gegaan. Dit was relax Heerlijk van de zon genieten, met een drankje voor onze neus!
. ´s Avonds hebben we ons snel gedoucht en klaargemaakt voor de lange nachtbusreis. Deze is ook Menno gelukkig goed bevallen en we kwamen ´s ochtends vermoeid maar fit genoeg aan in Palenque. Palenque zelf is niet een supermooi stadje. Veel steden doen wat betonnig aan. De tip was om een paar kilometer ernaast in kleine hutjes in de jungle te slapen. Het is er al veel jungle- en bergachtiger. We hadden ons eigen houten hutje naast de rivier. Die dag regende het veel en hebben we niet heel veel gedaan, behalve bedacht wat we de rest van de tijd willen gaan doen.
De dag erna zijn we via de watervallen Mihol en Agua Azul naar het plaatsje San Cristobal gegaan. Hier werd Anke heel erg blij van, want het leek net of ik weer in Cusco was. Dezelfde mensen, dezelfde spullen die we verkopen. Een heel erg mooi sfeervol magisch plaatsje tussen de bergen. Ook hier weer een kerstachtige sfeer ´s avonds. Ook was er groot feest met live muziek en overal activiteiten omtrent Halloween/1 november. Snel een zak snoepjes gekocht, want de kinderen kwamen zingen voor snoepjes. Het was er ook meteen een stuk kouder en hadden zelfs truien en jas nodig om ons warm te houden!! Menno heeft 3 truien gekocht. De eerste ochtend was fantastisch mooi. We hebben paardgereden naar een dorpje vlakbij. De tocht was supermooi tussen de bergen, langs kleine boerderijtjes van de ´indianen´. In het begin vonden we het wel een beetje eng op het paard. Maar aan het eind van de rit voelden we ons al echte ruiters.
In het dorp was er een grote markt, een mooi kerkje en hadden we aan 1 uur eigenlijk veel te weinig tijd. ´s Middags hebben we wat geocaches gezocht, wat we eigenlijk overal hebben gedaan. Na twee nachten was het helaas weer tijd om verder te gaan. We hadden een hele lange dag gereisd. Van San Cristobal tot Chetumal. We hoopten dat daar 2 november gevierd zou worden, maar dat was niet zo, dus besloten we 2 november meteen door naar het land Belize te gaan. Waarvan ik tot een half jaar geleden niet wist dat bestond... maar volgens Eva en Wieke was het wel helemaal ´mijn land´ :) Dus nieuwsgierig

Voordat we de rastareggae-eilanden op gingen zoeken, zijn we naar een plaatsje in Belize zelf gegaan, Orange Walk. We reden er met een oude Amerikaanse schoolbus heen. En het is inderdaad waar, de reggae werd meteen hard aangezet! We waren de enige toeristen. De meisjes bij de douane stelden ons veel vragen en kregen meteen tips voor de mooiste plekken in Belize. Het meisje was waarschijnlijk zo onder de indruk van Menno´s verschijning dat ze pardoes 2 stempels in z´n paspoort heeft gezet... Orange walk was erg bijzonder. Vooral vanwege alle mensen die er wonen. We vonden het veel armer aandoen, meer dronken en bedelende mensen op straat. En hier komen allerlei bevolkingsgroepen samen: de Afrikanen, de latino´s, de indianen/maya´s, de soort Amerikanen met cowboyhoeden en grote trucks en... de Mennonieten! Dit zijn Nederlanders die lang geleden via Duitsland en Rusland naar Belize jungle zijn getrokken en daar nu eten verbouwen en zo Belize voor een groot deel van voedsel voorzagen. Als Menno nu ook een overal en hoed op zou zetten en ik een hoed en bloemetjesjurk, zouden we helemaal niet meer opvallen! Ook hier waren geen toeristen en zijn we ´s avonds maar niet meer over straat gegaan. Goed om even uit te rusten. De volgende dag een echt prachtige tocht gemaakt. Met een gids die zelf van de maya´s afstamt en met z´n vader en 6 broers dit werk doet, zijn we met een bootje twee uur door de jungle gevaren. Onderweg kwamen nog aapjes de boot in springen. We vaarden naar de Lamanai, dit is een heel groot complex van mayaruines in de jungle. Er zijn er 7 van wel 1000 deels ontbloot voor toeristen. Hier was het veel natuurlijker, bijzonder en we mochten er 1 van 38 meter opklimmen en hadden prachtig uitzicht over de jungle. Hierna weer teruggevaren naar Orange walk.
De dag erna zijn we met de lokale bus naar Belize City gegaan om de boot naar de eilanden Caye Caulker en later naar San Pedro te pakken. De busrit was een ervaring op zich. Al die verschillende mensen die in en uit de bus stapten. Wel hielden we onze bagage goed in de gaten. Aangekomen op het eiland Caye Caulker, was dit een paradijsje. Het had niks meer te maken met het Belize wat we eerder hadden gezien. Hier was alles goed, love en peace. De rasta´s komen je tegemoet om met je te kletsen, wat te verkopen of je een hostel te wijzen. We hadden heel mooi kamertje vlakbij zee met balkon. Hier hebben we het eiland wat verkend, dit is in een uurtje wel gedaan. Wat caches gezocht in het natuurgebiedje en nog even op het strand gelegen. ´s Avonds gingen we uit en het was groot feest in de I&I Reggaebar. Gezellig, mix van locals en toeristen. De volgende dag in Caye Caulker zijn we gaan snorkelen. Wauw, het stond er al om bekend dat het er heel mooi is en het dat was ook echt zo! We hebben heel veel visjes gezien en ook grotere vissen. Sterker nog... we hebben tussen de haaien en megaroggen gesnorkeld!!! In het begin heel spannend, maar ze doen dus echt niks. Je moet er alleen niet op gaan staan.. en dat is best een risico want het water is maar een meter diep! En die haai wel 2 meter lang!
Na onze avonturen op Caye Caulker, de boot naar het andere eiland en het plaatsje San Pedro gepakt. Daar hadden we weer een kamer aan het strand. Het was hier een stuk groter, maar desalniettemin ook gezellig. De eerste dag even genoten van de zon op het strand en de volgende dag fietsen gehuurd en een heel stuk naar het noorden van het eiland gefietst, waar de hotels als paddenstoelen de grond uit komen. (Jammer voor de Rasta’s dat het geen paddenstoelen waren). Maar wel nog op een mooi manier, geen hoogbouw. Stuk voor stuk paradijsjes. Het weer was stralend mooi en hebben vaak gepauzeerd op strandjes tussen de palmbomen en stijgertjes waar in de verste verte geen toerist te bekennen is.
De dag erna weer terug met de boot naar Mexico. Een warm welkomst comité met militairen en drugshonden stond ons op te wachten... dan een bus naar Tulum gepakt. Ook een hutje aan zee gevonden, al was het wel wat bewolkt. De dag erna naar el Gran Cenote gegaan. Cenotes zijn grote ronde gaten in de rotsen/aarde met water erin. Deze was dus heel groot en je kon erin zwemmen. Ook een stukje onder de rotsen door zwemmen, daar hingen ook veel vleermuizen. ´s Middags zijn we naar Akumal gegaan. Hier kon je snorkelen en zag je gewoon zeeschildpadden in het wild! Rustig op de bodem plantjes kauwend en even naar boven om lucht te happen. Heel mooi, relax.
Ondertussen zijn we gisteren naar Playa del Carmen gegaan. Het is hier megatoeristisch, maar wel lekker dicht bij het strand en toeristenwinkeltjes. Morgen richting Cancun om Menno op het vliegveld te zetten, terug naar Nederland. Dan is zo´n leuke reis zomaar opeens alweer voorbij.
Noja... voor mij nog niet helemaal... kga de dag erna weer voor 2,5 weken naar Cuba om daarna mijn reis af te sluiten met 3 weken Nicaragua met Selma :D Dus nog genoeg avontuur voor de boeg!
Komende 2 weken zal ik dan via mail niet zo snel of niet kunnen reageren, maar vind het wel heel leuk om te krijgen en lezen!

Heeeel veel groetjes uit Mexico!

Menno en Anke

• 14 November 2011 - 13:24

-'Tante Truus:

Weer genoten van je levendig verslag.
    Ga het gauw uitprinten !
    Donderdag komen Ineke en Wim naar
    Maassluis.Kijk er naar uit maar.....
    nog sterker naar het bericht:
    Ook Anke is terug in Geesteren.
    Hoofdzaak is: Geniet nog van je tijd !
    Heel veel liefs van TT

• 14 November 2011 - 13:42

Oma:

Hey Anke,
    Ik hoorde het ook al van Menno dat het bijzonder meegevallen was in Mexico. Maar hij was zo moe...hij zou alles wel vertellen met Kerst, ja dan ben jij er ook al terug bij.
    Nou cuba moet ook wel interessant geweest zijn.
    Verder nog veel plezier de volgende 5 reisweken.
    Heel veel liefs van ons

• 14 November 2011 - 17:17

Wieke:

Goh, wat leuk om te lezen, al die plekjes waar ik ook ben geweest!
    En we hebben niet gelogen met Belize (en vooral Caye Caulker) als 'Ankeland', toch?
    Heel veel plezier nog de laatste weken!

Liefs! xx

• 14 November 2011 - 19:49

Marloes:

Super dat Menno en jij het zo naar jullie zin hebben gehad. Nog veel plezier met het staartje (of eigenlijk, de staart) van je reis!

• 15 November 2011 - 15:55

Ineke:

Wat een verhalen, vol belevenissen en dat in die combinatie van broer en zus. Allebei stralend, genietend van het avontuur, super!! Mooie foto´s ook. Geniet van de laatste weken, ze vliegen vast voorbij!